Svenska Dice tog hem 2 guldstickor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-24

Aftonbladets läsare gav svenska spelet Mirror’s edge dubbla priser

Nöjesbladets spelredaktör Peter Ottsjö (till vänster) lämnade över blommor och diplom till ”Mirror's edge”-skaparna Tom farrer och Owen O’Brien.

Årets svenska spel. Årets nykomling.

”Mirror’s edge” vinner två priser i Guldstickan 2008.

Det lyckade spelet som plötsligt sågs som ett misslyckande.

Det är efteråt nu.

I de klara tankarna bara perspektiv erbjuder. Vi sitter i Digital Illusions dyra lokaler på Södermalm, med panoramavy över Djurgården och Gamla stan.

Och kanske kan männen bakom ”Mirror’s edge” – Tom Farrer och Owen O’Brien – till och med kosta på sig att njuta lite av champagnen.

Vi firar att svenska folket utsett spelet till Årets svenska spel och Årets nykomling. Små klunkar av upprättelse.

– Vi har lagt ner så mycket känslor i det här projektet. Det har tagit flera år av våra liv, säger Tom Farrer.

I november i fjol, får man förmoda, stod champagneglasen orörda.

En exportsuccé

Svenska Digital Illusions – ofta förkortat ”Dice” – är mest kända för krigsspelen ”Battlefield”. En exportsuccé som i augusti 2008 passerade 17 miljoner sålda exemplar.

17 miljoner.

Man kan jämföra det med popgruppen The Cardigans, vars samlade verk nått 15-miljonersgränsen.

Owen O’Brien kom till Dice på sensommaren 2005. Uppdraget: att skapa något nytt, något som inte alls påminde om ”Battlefield”. Ordet ”rörelse” nådde det kollektiva medvetandet hos O’Briens utvecklingslag. De ville fortfarande använda förstapersonsperspektivet, som de flesta krigsspel gör. Men utan att fokusera på vapen.

Man skulle känna hjältinnan Faiths vikt och höra hennes andetag. Illusionen skulle rent av lura i spelaren att den var Faith.

De ville satsa tiotals miljoner dollar på ett koncept ingen hade lyckats med tidigare.

– Som utvecklare måste du slåss för din övertygelse, säger Owen O’Brien.

Två år senare hade de kommit så långt att prestigefyllda brittiska spelmagasinet Edge lät ”Mirror’s edge” pryda omslaget.

Idén fungerade

På spelmässan E3 i Los Angeles i fjol hade hajpen vuxit sig starkare.

Jag – och journalister från hela världen – fick dessutom testa själva för första gången. Och insåg att idén fungerade i praktiken. Detta skrev vi lyriskt hem om. Tillsammans med spelets unika utseende började Dice hoppas att ”Mirror’s edge” skulle bli en av årets största säljsuccéer. Marknadschefen Martin Frain sa till Edge Online att spelet skulle sälja i tre miljoner exemplar.

Han lade dessutom till:

– Jag tror det har potential att lyckas mycket bättre än så.

I samma veva började Owen O’Brien prata med media om ”Mirror’s edge” som en trilogi.

Tidpunkten kändes helt rätt.

Sen kom finanskrisen.

Då ville folk inte ha ”rörelse” längre. De valde spelen med vapen, som de alltid gjort.

Mellan försiktiga små klunkar champagne, säger Owen O’Brien:

– Vi hade premiär samtidigt som ”Gears of war 2” och ”Call of duty”. Det är både väldigt bra och väldigt etablerade spel.

Tom Farrer fyller i:

– Folk hade sina 600 kronor till ett spel. Då kan jag förstå att de inte tog några risker, att de inte valde något nytt.

Kunde gjort det bättre

Nu, fyra månader senare, inser duon att ”Mirror’s edge” hade en del brister i sig.

– Det fanns saker vi kunde gjort bättre. Beroende på hur man tar sig an det kan man komma igenom det väldigt snabbt. Och då är det ändå enormt. Vi skapade miljöer som slukade en och en halv månads arbete, som spelarna sen sprang igenom på tio sekunder.

– Samtidigt är det Faiths existensberättigande – hon springer snabbt. Men vi kunde balanserat tempot bättre.

– Dessutom var storyn svag –

Här, när Farrer och O’Brien förlorar sig i självrannsakan, är det lätt att glömma bort ett par väsentligheter. ”Mirror’s edge” har sålts i över en miljon exemplar.

Det har vunnit flera priser. Det har fått ett varmt mottagande av kritikerkåren.

– Spelet är absolut inte något misslyckande. Det nådde bara inte sin fulla potential. Vi är väldigt stolta över det och uppmärksamheten det fått.

Bygger vidare

Guldstickan-utmärkelserna utgör det senaste strecket på ”Mirror’s edge” tidslinje. Hur långt den sträcker sig vet ingen.

O’Brien säger att Dice skapat ”förstapersonsrörelse” som är unik. Att de har en karaktär och en värld att bygga vidare på.

På Tokyo Game Show förra hösten, plågad av jetlag och en hel dags intervjuer, sa O’Brien att ”Mirror’s edge” skulle bli en trilogi.

– I mitt huvud kändes det så då.

I så fall har resan bara börjat.

ANNONS