Spel man helst vill förtränga

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-29

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plusWanted: Weapons of fate lika smart som en pöl

Ibland­ vill man skriva om historien.

Leka med tanken att ”Wanted: Weapons of fate” aldrig existerat.

Från ”Battlefield” och ”Riddick” – hela vägen fram till ”World in conflict” och ”Mirror’s edge” – har ju det blågula spelundret borgat för kvalitet.

Men här är vi nu. Med ett svenskt filmlicensspel, bara marginellt mer begåvat än en vattenpöl.

Redan på spelmässan E3 förra sommaren anade jag oråd. Där – i ett avskilt rum – stod producenten Pete Wanat och skrävlade. Tonen var besvärande grabbig och spelet såg på sin höjd medelmåttigt ut. Sedan dess har Nick Torchia – ännu en producent – pratat om ”Weapons of fate” som början på en serie spel. Han har nämnt ”Wanted” i samma andetag som ”Riddick” och – herregud – självaste ”Bioshock”.

Och all denna tillförsikt börjar och slutar med spelets enda säljargument: precis som i filmen med Angelina Jolie och James Mc­Avoy är det möjligt att skruva en kulas bana på väg mot sitt intet ont anande offer.

Utvecklaren Grin har lagt allt – om ni ursäktar – krut på detta unika inslag.

Manövern är lekande lätt att utföra och nästan skamfyllt tillfredsställande. I synnerhet vid de tillfällen när kameran tar rygg på ammunitonen och följer med hela vägen till måltavlan.

Synd bara att Grin glömde bort resten av ”Wanted”.

När man lyfter blicken från den sexiga skruven syns bara kulisserna från övergivna run’n’gun-spel. Bandesignen är påfallande torftig och oinspirerad. ”Kontorsbås”, säger polygonerna som ska likna James McAvoy, ”jag hoppades att jag som ’super assassin’ aldrig skulle behöva se dem igen”.

AI:n är kanonmat på löpande band, mellansekvenserna hämtade från förrförra konsolgenerationen och allt löper på i samma monotona resa fram till finalen fem timmar senare samma kväll. Så snabbt är det över – och bry dig inte om att leta efter några flerspelarlägen.

Vill man vara snäll kan man nämna det snabba och smidiga coversystemet. Men det vill man helst inte – eftersom Nick Torchia gör sig påmind igen. Han säger till sajten Joystiq att extra utvecklingtid tillåtit Grin att polera ”Weapons of fate”.

Bara tanken på hur spelet uppförde sig före dess får min hand att reflexmässigt gripa efter ångestdämpande medicin.

Från och med nu tänker jag förneka all kännedom om ”Wanted”.

ANNONS