Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Påkostad comeback i snowboardbacken

Uppdaterad 2011-08-04 | Publicerad 2011-07-30

Nya SSX är kyligare, mer dämpat – och lite blekare

SPORT När det första ”SSX” släpptes år 2000 var det som om en jordbävning ritade om kartan över spelvärlden om för all framtid. Plötsligt uppstod en reva som fick snowboardspelen och verkligheten, två dittills oskiljaktiga territorier, att långsamt börja glida isär.

Elva år senare är landmassorna på väg att förflytta sig igen.

Inspirerat av Google Earth

Nya ”SSX”, som än så länge bara heter just det, är seriens första försök någonsin att närma sig något som ens går att kalla realism. Teamet på EA har kablat in topografisk data från Nasa i sin nya spelmotor och återskapat en lång rad av världens mest ökända sluttningar nästan exakt som de faktiskt ser ut. De dramatiska nya menyerna har inspirerats av Google Earth, medan varje berg i spelet numera saknar minsta antydan till artificiell bandesign – allt du ser kan du åka på.

Kyligare upplevelse

En annan effektfull eftergift till verkligheten är spelläget som går ut på att fly från en framstörtade lavin. Tankarna söker sig till Youtube-klipp i helikopterperspektiv när snökaskaderna brusar och skummar krings den lilla paniskt sicksackande punkten i mitten av skärmen.

Även om spelandet känns väldigt mycket som klassiska, maximalistiska ”SSX” – kontrollen är lika omedelbar, och det går skalv genom snön när man landar ner efter ett über-trick – känns hela upplevelsen i dubbel bemärkelse kyligare, mer dämpad, rentav hotfull.

Vansinnet fattas

Men trots all imponerande statistik är det också betydligt blekare än den vansinniga overklighet som ”SSX” tidigare stått för. Den där gnistrande istunnlar, neonspräckliga snövidder och verklighetsförnekande halfpipe-turneringar samlades på ett och samma berg, bara för att det var roligast så. Åtminstone betydligt roligare än ”här har du en backe, ta dig ner levande” och en spark i ryggen.

Det är onekligen en ambitiös, påkostad comeback. Men som det ser ut nu kommer EA få kämpa hårt om seismografen ska registrera mer än en mild darrning när ”SSX” slår ner i spelhyllorna nästa år.