Proteststorm mot "Call of duty"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-29

"De vill stävja illegal nedladdning"

"Call of duty 4: Modern warfare" har miljontals trogna fans.

Nu protesterar de mot uppföljaren.

Och det har inget med terrordåd att göra.

Thomas Petersson är redaktionschef på PC Gamer.

"Call of duty: Modern warfare 2" kommer till Xbox 360, Playstation 3 och PC.

PC-ägarna är vana vid att skräddarsy spelupplevelsen efter eget tycke och smak. I äldre utgåvor av "Call of duty" har de kunnat styra över vilka de spelar med, skapa egna moddar och klaner. Det fria onlineupplägget har varit en central del av spelupplevelsen för de som valt "Call of duty" på PC.

De möjligheterna tänker utvecklaren Infinity Ward begränsa. I och med "Modern warfare 2" måste PC-spelarna använda sig av Infinity Wards egen nättjänst – IWNET.

Det har fått över 160 000 personer att skriva på den protestlista som kräver att den amerikanska spelutvecklaren "ser över sitt beslut".

PC-spelarna får inte möjligheten att hålla i egna servrar i "Modern warfare 2". Varför har Infinity Ward fattat det beslutet?

– Det naiva svaret är att man vill erbjuda alla spelare, inte bara hardcorespelarna som sätter upp lokala servrar och jagar bra ping, en bra och lättillgänglig spelupplevelse, säger Thomas Petersson, redaktionschef på PC Gamer.

– Det cyniska svaret är pengar. Trots att föregångaren "Call of duty 4: Modern Warfare" blev en enorm framgång med 13 miljoner sålda exemplar, var det också ett av de spel som mest laddades ner olagligt under 2007 och 2008 på PC.

Nu tvingas spelarna in i Infinity Wards egen onlinetjänst – IWNET.

– Ja, med IWNET vill utvecklarna stävja piratandet, precis som Valve effektivt gjort med Steam och Blizzard gör med sitt omgjorda Battle.net nästa år. Sanningen ligger förmodligen mitt emellan. Kan Infinity Ward leverera en bra lösning online? Säkert. De är en förstklassig studio som alltid haft spelupplevelsen i fokus. Samtidigt lever de på att sälja spel. Det är lätt att glömma det när man står på gnällbarrikaderna. Å andra sidan kröp Valve till korset och införde privata servrar i "Left 4 dead" efter en liknande spelarreaktion, så vi får se. Oavsett utgången kommer "Modern warfare 2" att bli en stor framgång – och ett bra spel.

Om man bortser från problemet med piratkopiering – vad går förlorat för de mest hängivna spelarna? De som räknat med dedikerade servrar?

– Att inte kunna skapa sina egna moddar lär vara det som svider mest. Initialt kommer ingen moddad kod kunna införlivas alls, kanske inte ens på längre sikt. Det är ett stort avbräck för hardcorespelarna. I och med det finns en uppenbar risk att Infinity Ward distanserar sig från dem.

– Det är en kalkylerad risk man tar för att nå en bredare bas av spelare. Fler svennespelare och färre powergamers, alltså.

Vad är positivt med Infinity Wards beslut?

– Man får ju inte glömma att de inte bara tar saker från oss, vi kommer få en hög funktioner också. Tanken med IWNET är att det precis som Steam ska bli en fullvärdig spelplattform, med vänlistor, olika spel- och grupperingssystem med mera. Men Valve har visat att det går att klara balansgången ”full frihet till fansen vs stoppa nedladdningen” – något gänget på Infinity Ward inte kommer leva upp till med sin lösning. Levererar man rent tekniskt kan det bli en kanongrej för merparten, men det lär inte blidka dem som käkar binära tal till frukost, säger Thomas Petersson.

ANNONS