Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

– Vi är inte alls hotade av Wii U

Publicerad 2011-08-26

Playstation-chefen i stor intervju – bara på Spela

HÅRT DRABBAD Sonys nätverk PSN låg nere en lång tid tidigare i år, som ett direkt resultat av en storskalig hacker-attack.

LOS ANGELES. Sony tvingas kriga mot Nintendo och Microsoft i ditt vardagsrum, och Google och Apple i din ficka.

Ingen tror att de kommer vinna.

Förutom Andrew House.

Spela fick en exklusiv intervju med den alltid lika segervisse Playstation-generalen.

Andrew House.

Del 1: ”Vi känner oss inte alls hotade av Wii U.”

Vad tycker du om att Nintendo nyligen utannonserat en ny konsol?

– Du ber mig kommentera deras strategi. Jag tror inte att jag är i en position att göra det.

Var känner du att ni själva är i den nuvarande generationen? Närmar ni er slutet på PS3-eran?

– Nej, absolut inte. Jag tycker att det här är en grundläggande skillnad mellan Nintendos strategi och vår, och det har blivit mer och mer uppenbart de senaste två åren. Vi ser att siffrorna för Playstation 3 växer om man jämför med tidigare år. Wii är förstås på rejäl nedgång på varje marknad. Och skillnaden är att vi satsade på att leverera en väldigt kraftfull apparat för hemmet, med ett väldigt brett utbud av underhållningsmöjligheter, och sa att det här är en strategi som sträcker sig över minst tio år. Jag tror inte att något någonsin är framtidssäkert, men vi lyckades bygga en maskin för det långa loppet, vars underhållningsmöjligheter blir fler och fler. Spel, bluray-filmer, online, tv-tjänster, och nu 3d också. Så för vår del så går vi nu in i vad som kanske är mitten av livscykeln för PS3, med enorm tillväxt fortfarande framför oss.

Så Nintendos utannonsering påverkar inte er långsiktiga strategi? Ni känner er inte hotade av att de lanserar Wii U nästa år?

– Nej. Nej, nej, inte alls. Jag tycker att vi närmar oss marknaden på ett annat sätt. Vi tilltalar ett väldigt, väldigt brett spektrum av kunder, medan jag tycker att Nintendo, om man ser till deras historia, främst siktar på den yngre publiken – deras spel tenderar att leda dem i den riktningen. Medan vi försöker tillgodose flera olika målgruppers behov i samma hem. Det kan handla om mamma och pappa som ser på tv via PS3, eller min 16-åring som spelar ”Uncharted”, eller min dotter som roar sig med Move och ”Eyepet”. Så för oss handlar det om utbudets bredd, och det kommer fortsätta levereras innovationer på det området. Vi släppte Playstation Move inom det senaste året – jag tror det finns en enorm potential för massor av olika spel på den fronten. Vi har fortfarande det bästa framför oss.

Du menar att Nintendo har ett smalare fokus med sina spel?

– Jag tycker att de fokuserar väldigt mycket på familje- och casual-marknaden.

Är inte det den bredaste marknaden som finns?

– Jag tycker att de traditionellt sett har haft en livscykel som snarare påminner om leksaker. Kort, stort, ut. Sedan går man vidare till nästa enhet.

Det gällde Playstation 1 och 2 också.

– Nej, Playstation 2 säljer fortfarande miljoner, elva år efter att den släpptes.

Ja, om man räknar efter att PS3 släpptes.

– Ja, vilket man gör. Det finns en missuppfattning om att försäljningen av en konsol upphör när en ny släpps. Det är bevisligen inte fallet. Vi har just gett oss in på marknader som vi aldrig tidigare utforskat. Latinamerika är en enorm tillväxtmarknad för oss, konsolförsäljning i Indien blir ett allt större fenomen för oss. Och väldigt ofta är det här PS2-marknader. Så vårt mål är att ha sådana här långa, överlappande livscykler, vilket som jag sa tidigare låter oss tillgodose behoven på störst antal möjliga marknader samtidigt.

Kommer ni att fortsätta fokusera på PS3 så länge ni ser tillväxt på det området, är det en korrekt tolkning?

– Jag tror att vi kommer fortsätta fokusera på PS3, vi fortsätter att fokusera på PS2, så länge som det finns en efterfrågan på olika marknader.

Jag syftar förstås på att vänta med att utannonsera en ny konsol.

– Det finns inget att prata om när det gäller nya konsoler.

Varför tror du att just Sony var målet för den stora hacker-attacken tidigare i år?

– Ehm, jag kan verkligen inte säga vad som var hackarnas motivering. Vi var förstås målet för vad som bara kan beskrivas som en kriminell, ihållande hacker-attack, och så vitt jag förstår var det här en hämnd för att vi tidigare vidtagit åtgärder för att försvara våra varumärken, och försvara inkomsten för människorna som utvecklar våra spel, från kriminell piratkopiering. Vilket på något sätt sågs som inkräktande av vissa element. Och attacken verkade komma som något slags hämnd.

Ni har som bekant fått enormt mycket kritik för den här episoden. Hur ser du på Sonys svar på attacken?

– Jag tycker att vi jobbade extremt hårt, och så ansvarsfullt som vi kunde, med tanke på vilken information vi hade tillgång till då. Jag tycker att vi sedan dess jobbat enormt hårt med att etablera strukturer och processer som förbättrar systemets säkerhet. Målet nu för företaget som helhet är att visa en enorm tacksamhet för konsumenternas fortsatta förtroende för oss. Men vi tar bara de första stegen längs den långa vägen till att återfå konsumenternas förtroende, och få dem att lita på att vi inte bara kommer leverera underhållning, utan underhållning i en så trygg miljö som möjligt.

Varför saknades säkerheten tidigare?

– Utan att försöka komma med ursäkter så tycker jag att den sorts ihållande kriminell attack som vi utsattes för saknar motstycke. Det pressade oss enormt. Och jag tycker vi har sett, i vår kategori överlag, ett antal andra hacking-incidenter inriktade på andra mål, något som företag i denna digitala tidsålder måste vara medvetna om – behovet av att vara extremt mycket på sin vakt. Om det finns något positivt som kommit av det här så är det att Sony är det olyckliga beviset som visar alla företag som handskas med användardata att vi måste ta ett enormt ansvar för den, och vi kommer som sagt vara extremt mycket på vår vakt när vi försöker bygga säkrast möjliga miljö.

Så vad du säger är att det här inte kan hända igen under liknande omständigheter?

– Det sa jag inte.

Läs del två av vår stora intervju med Andrew House imorgon!