Full kontroll i nya "NHL 08"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-16

Aftonbladet har testat årets hockeyspel

Dean Richards tar några snabba skär, fintar målvakten och lägger upp pucken i nättaket.

Igen.

Igen.

Och igen.

Välkommen till "NHL 08".

Välkommen till full kontroll.

I fjolårets upplaga var "skill stick"-systemet den stora snackisen. Kontrollen dominerades helt av de båda analoga spakarna. Det vare en god idé.

I år fungerar den dessutom långt mycket bättre i praktiken eftersom skridskoåkningen designats om från grunden. I princip innebär det att spelaren antingen tar långa kraftfulla skär och bygger upp fart. Eller korta sick-sack-skär med större kontroll. Och allting beroende på hur hårt eller mjukt man trycker in den vänstra analoga spaken. Resultatet känns autentiskt på ett sätt man inte upplevt i någon hockeytitel tidigare; att exempelvis tvärstanna på blå för att häva en offside är hur enkelt som helst. Eller det faktum att det faktiskt går att bygga upp ett vettigt power play.

Skapa egna kombinationer

Dean Richards är producent för "NHL 08" (Xbox 360- och PS3-versionerna) och det är hans demonstration av det nya systemet som får en att börja längta efter sporten igen.

Richards befinner sig i spelets rejäla träningsläge och "NHL 08" för plötsligt tankarna till de bästa sandlådespelen. Lika roligt som det är att bara rumla omkring utan mål i "San Andreas" – lika kul kan det vara att bara åka skridskor när kontrollen är så vansinnigt exakt.

Men träningsläget tjänar till mer än att bara fungera som övning för en ny generation hockeyspel (lita på att den här kontrollen kommer att bli standard framöver). Här finns också möjligt att skräddarsy egna taktiska anfallstrategier som sedan kan tas i bruk under matcher. På ett givet kommando kan man plocka fram färdigförpackade kombinationer. Spelare ett kan exempelvis kan åka bakom kassen, finta pass till spelare två vars enda uppgift är att lura med sig en försvarare så att spelare tre får skottläge när passningen väl kommer. Inte helt lätt, men för skickliga spelare är möjligheten att bygga kombinationer i princip oändlig.

Datorn som tänker själv

Och med det är vi framme vid det som tidigare var en milt obehaglig framtidsvision.

Den tänkande datorn.

Artificiell intelligens som lär sig efter hand.

Dean Richards hävdar att den spelare som försöker med samma anfallstaktik gång efter annan kommer att misslyckas. Att spelets AI lär sig "on the fly" och stänger av de ytor man exploaterat en gång för mycket. Hur bra det fungerar i praktiken återstår att se, klart är i alla fall att det är något flera moderna sportspel försöker anamma.

"NHL 08" bjuder också på samtliga lag i Elitserien, långt fler onlinemöjligheter och ett tyngre karriärläge än fjolårets upplaga.

Spelet har redan hyllats av amerikanska kritiker och vissa vill redan nu utnämna det till årets sportspel.

Det känns inte alls orimligt att vi kommer att vara böjda att hålla med.

Fotnot: Artikeln gäller "NHL 08" till Playstation 3 och Xbox 360. Till övriga format skiljer spelet åt på olika sätt.

ANNONS