Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Farligt stressig strategi-racing

Uppdaterad 2012-12-18 | Publicerad 2011-09-25

Finska Redlynx Drawrace 2 kan inte vara bra för hälsan

PUSSEL ”Drawrace 2” har egentligen bara två brister:

Det är inte alls något racingspel.

Och det kommer döda dig.

Precis som Redlynx ”Trials HD” är deras ”Drawrace”-titlar små mästerverk inom en snabbt växande kategori vi kan kalla post-racing – spel som lyfter viss mekanik från den klassiska arkadracingen men korsbefruktar den med gener från helt andra genrer. Medan ”Trials HD” mest av allt var ett motorcykelburet plattformsspel har ”Drawrace 2” djupa lager av strategi och pussel man måste tränga igenom innan man kommer fram till något som ens påminner om ett regelrätt lopp.

Konstant dragkamp

Varje bana är egentligen bara en ny kod att knäcka. Själva loppet är sekundärt – huvudmomentet är hur man i förväg regisserar körbanan ens lilla bil ska följa. Att hitta rätt racinglinje låter lätt i teorin, men kompliceras något enormt av att bilens hastighet helt regleras av hur snabbt man drar fingret. Det här gör ”Drawrace 2” till en konstant dragkamp mellan förnuft och frenesi. Det disciplinerade sökandet efter den smartaste vägen ställs mot ivern att bara vifta sig fram till målet snabbt som möjligt. Och det är först när man funnit en harmoni någonstans mellan dessa ytterligheter som man tillåts ta sig vidare.

En långsam process

I praktiken är det inte fullt så poetiskt som det kanske låter. Man ser bilen tappa fästet efter en för hastig kurvtagning, börjar om, ritar kurvan med en långsammare rörelse, börjar om, inser att den nya lösningen ger för låg utväxling på nästa raksträcka, börjar om, börjar om, börjar om. Så fortsätter det tills den definitiva rutten bakats in i muskelminnet och ögonblickligen kan repeteras på kommando, likt en kalligrafimästare som trollar fram ett komplicerat kinesiskt tecken med några hastiga penselsnärtar.

Om jag skulle kategorisera ”Drawrace 2” som ”kul”? Det är jag inte helt säker på. Det utsätter en för en sorts konstant press som jag inte vet om den kommer leda till förbättrad stresshantering eller bara en fet jävla aneurysm.

Men jag har en känsla av att jag kommer få svaret på den frågan väldigt snart.

Andra gången gillt

”Drawrace 2” följer samma koncept som föregångaren, men låter spelaren bistå med boost under själva loppens gång – vilket tillför ytterligare en nivå av taktik (och stress). Dessutom har presentation och grafik fått en total makeover.

ANNONS