Ett barnsligt roligt slagfält

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-30

Ny teknik får palmerna att knäckas under tanksen

”Battlefield 1943” är en nedladdningsbar titel till Xbox 360, Playstation 3 och PC. Det svenskutvecklade spelet har premiär i sommar, men redan nu rasar debatten om vad ett nedladdningsbart spel ska innehålla. På minussidan står avsaknaden på möjligheter att utveckla sin karaktär och att det bara har ett spelläge. På plussidan står priset – ”Battlefield 1943” kommer inte att kosta mer än 200 kronor.

Första intrycket:

Battlefield 1943

Playstation 3/Xbox 360/pc

”Battlefield 1943” är ännu mer detaljrikt och vackrare än sina föregångare.

Action Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko.

Nej, här stundar inget bröllop.

Har bara spelat lite ”Battlefield 1943”.

I allt väsentligt är detta en uppdatering av originalet, ”Battlefield 1942”, med inslag av fjolårets ”Bad company”.

Barnsligt underhållande flerspelarkaos på för serien redan välbekanta platser. Banorna ”Iwo Jima”, ”Wake

Island” och ”Guadalcanal” lånas från ”1942” – men drivs nu av ny teknik, Digital Illusions ”Frostbite”-motor. Vilket inte bara innebär att palmerna under den klarblå himlen knäcks som tändstickor under en framryckande pansarvagn. Stillahavsöarna är givetvis uppritade med större detaljrikedom och skönhet.

Pansarvagn eller plan

Striderna – för upp till 24 spelare – sker som vanligt gärna medelst fordon. Spelaren väljer mellan tre olika klasser. Och det som sen tar vid är ett sten-sax-påse-krig, planen lägger ut bombmattor så länge inte någon med en luftvärnskanon i händerna hinner före. Pansarvagnarna är svårstoppade men går att bemästra med fjärrstyrd dynamit.

Hur balanserade striderna verkligen är får fansen bråka om på forumen – men vid en första anblick känns det åtminstone hoppfullt. Och definitivt mer anpassat för rutinerade ”Battlefield”-spelare än den breda casualmassan.

Kostar max 200 kronor

Sen blir allt mer förvirrande.

Digital Illusions tar kanske inte ”Battlefield” in i framtiden med banbrytande speldesign. Dess evolution ligger snarare i förpackningen. ”1943” lanseras enbart digitalt på Playstation 3, Xbox 360 och pc.

Därmed befinner sig spelet just nu i en förväntningarnas gråzon. Å ena sidan bjuds vi bara ett spelläge, tre kartor och noll möjligheter att utveckla sin karaktär. Å andra sidan – spelet lär inte kosta mer än 200 kronor. Och debatten om vad ett nedladdningsbart spel bör innehålla rasar vidare.

Precis som kriget på ön.

Jag upprepar: det är barnsligt underhållande.

När många utvecklare gömmer sig bakom den nötta ”spel är bara underhållning”-devisen är det själva bevekelsegrunden för ”Battlefield”. Andra världskriget tjänar mest som bakgrund till den frihet, charm och experimentlusta ”1943” bjuder.

Och silvermyntet?

Ja, serien har redan sålt i 17 miljoner exemplar.

”Battlefield 1943” lär fylla ett par skor till.

2009 – ett superår för svenskspelen

Glöm ”Wanted” så snabbt du kan – det här är ett stort år för svensk spelutveckling. Framöver väntar ”Terminator: Salvation” och ”Bionic commando” (Grin). ”Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena” (Starbreeze) är nyversionen av det kanske mest hyllade svenska spelet någonsin.

Med ”Just cause 2” hoppas Avalance räta ut misstagen från originalet. Och just det – ”Battlefield 1943” och ”Battlefield: Bad company 2” (det senare lär dock inte släppas förrän 2010).