Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Vapenvägrarna som utvecklade krigsspel

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-20

Nöjesbladet smygtittade
på ”Bad Company 2”

Vapenvägrande spelutvecklare har skapat en lång sträng av spel som förvandlat kriget till en blixtsnabb lek.

Det finns inga fredspris i spelvärlden.

Krigsspelen går just nu igenom sin största boom någonsin – få genrer kan närma sig den kommersiella sprängkraften i Activisions hårdkokta ”Modern warfare”. På försäljningslistorna vinner den som är mest realistisk, brutal och kallblodig.

Eller?

– Vi är obstinata på Dice, säger Patrick Bach, senior producer för ”Battlefield” – ett av de mest populära krigsspelen någonsin. Vi har många vapenvägrare här. Men vi har också många som är väldigt militärt intresserade – som samtidigt är vapenvägrare.

Svartvit världsbild

Denna besynnerliga – och väldigt svenska – paradox har lett till en lång sträng av spel som förvandlat kriget till en blixtsnabb lek, där man slåss om flaggor och poäng, istället för att försöka förmedla hur det verkligen känns att trycka in en dolk i pannan på någon.

Seriens första konsolflört, ”Bad company” var en jönsig story om fyra soldater som ger sig ut på guldjakt mitt under brinnande krig (ja, filmen ”Three kings” fanns med på inspirationslistan). Man kan säga att det skilde sig en hel del från den svartvita världsbild som målas upp av andra moderna krigssimulationer.

– Den amerikanska armén hade ju inte den här gruppen av soldater så mycket till övers för. De blir till och med blåsta av dem och arresterade, de hamnar i klistret för att de går emot sin egen armé. Och det gillar ju vi generellt sett, skrattar Patrick Bach.

Men alla skrattade inte lika mycket.

– Det kanske var för mycket fokus på ”Bad company” och för lite på ”Battlefield”. Så där gör vi en ganska tydlig markering: att vi med ”Bad company 2” försöker flytta oss tillbaka mot ”Battlefield”. Vi vill bibehålla upp det ”Bad company” byggde upp, men även ta tillbaka mycket av ”Battlefield 2”-arvet. Vi gör det mer ”riktigt” ”Battlefield”.

Uppföljare mer äkta

Egentligen byggde inte ”Bad company” upp lika mycket som det sprängde ner. En stor säljpunkt var möjligheten att tillskansa sig strategiska fördelar genom att blåsa hål i väggar och tak – ett inslag som kommer ges betydligt större spelrum i tvåan. Multiplayermässigt kan vi förvänta oss en tydligare hommage till det upplägg som katapulterade ”Battlefield” till stjärnhimlen till att börja med.

– ”Bad company 2” blir en mer ”äkta” ”Battlefield”-produkt, som Patrick Bach uttrycker det.

Vilket nog är tur för Dice.

– Vi har ögonen på oss redan nu. ”Battlefield”-publiken är som hökar på oss.

Om man ser till tonen i spelet – ”Bad company” var inte så gritty och brutalt som andra spel gör en poäng av att vara.

– Ja. Där har vi ju vässat till tonen. Vi har medvetet jobbat för att höja vår åldersgräns. För det är den som sätter taket. Vi får ha blod i spelet. Vi får svära. Vi får tända en cigg om det behövs.

Är det fortfarande ett mindre kallblodigt spel än, säg, ”Call of duty”?

– Ja... jag skulle säga att vi har mer hjärta. Det ska inte bara handla om coola distade radioröster och blodsplatter. Vissa använder ju gore och kontrovers som ett kraftuttryck. Det är som att svära i varje mening för att förstärka det man säger.

Vad finns det hos konkurrenterna som ni känner att ni inte skulle kunna stå för?

– Vi har inte samma mål som de. Vi har en knasig balansgång mellan att LEKA krig och VARA krig. Som jag tycker är viktig att upprätthålla – det ska inte vara krig på riktigt, det ska vara en högteknologisk variant av att leka krig, som man gjorde när man var liten.

Ett blodigt år

– Ibland vet jag att marknadsföringsavdelningar vill skapa kontrovers för att sälja fler exemplar – ”all reklam är bra reklam”. Jag hoppas att man kan skapa god underhållning och nå försäljningssiffror med kvalitet. Lite svennigt, lite tråkigt att säga så, men det är vad vi alltid har försökt göra.

Och det har funkat hittills – ”Battlefield” har nått enorma framgångar och förvandlat svenska Dice till en viktig bricka i jätteförläggaren Electronic arts kamp mot Activisions ”Call of duty”. Utöver den ständigt växande – och ständigt populära – ”Battlefield”-serien utvecklar studion ett multiplayerläge till kommande nysatsningen på ”Medal of honor”, som förmodligen kommer positioneras som Electronic arts ”Call of duty”-dödare nästa höst. Som om inte det vore nog är även ett ”Battlefield 3” på gång – samtidigt som Activision rustar för storskaligt krig under 2010.

Det kommer bli ett blodigt år för de svenska vapenvägrarna.