Nintendo totalsågas – av spelutvecklaren

Publicerad 2014-01-13

Påstår att speljätten är hopplös att jobba med

Nintendos försäljning av Wii U går fortsatt knackigt.

Men kanske har de bara sig själva att skylla.

Nu har nämligen en anonym spelutvecklare tagit bladet från munnen och berättat om svårigheterna att jobba med Wii U – och Nintendo.

The Secret Developers är en återkommande artikelserie som Digital Foundry publicerar och som låter anonyma spelutvecklare berätta om intrigerna bakom kulisserna. I helgen ägnade en av dessa utvecklare utrymmet åt att prata om Wii U – och det är ingen smickrande läsning för Nintendo.

Den anonyma spelskaparen ifråga säger sig jobba för en tredjepartsutvecklare som tidigt gav sitt stöd åt konsolen. Hen skapade också ett spel till Wii U – trots att varningsklockorna ringde redan när representanter för Nintendo besökte företaget för att pitcha sin nya konsol.

Målet: inte störa mamma

– De ville ha en konsol som hade samma storlek som Wii och som skulle vara relativt tyst så att ”mamma inte skulle motsätta sig att ha konsolen i vardagsrummet”.

De halvdana hårdvaruspecifikationerna fick ett ljummet mottagande hos spelstudion, och än värre blev det när det visade sig vara en pina att utveckla spel till konsolen. Saker och ting blev dessutom inte bättre av Nintendos dåliga feedback. Det tog lång tid att få svar på frågor, på grund av den omständliga översättningsprocessen.

Svarade knappt på frågor

– Efter ungefär en veckas väntetid så fick vi svar från Nintendos lokala team som i sin tur hade fått svar från Japan. Svaret var några meningar långt på väldigt dålig engelska och svarade egentligen inte på frågan vi ställt. Så vi tvingades be dem att tydliggöra svaret ytterligare, vilket tog ännu en vecka.

När den anonyme utvecklaren fick chansen att diskutera onlinefeatures med ett par prominenta Nintendo-anställda överraskades denne av att Nintendo hade stora problem med sin nätverksstruktur. När hen frågade hur Nintendos Miiverse-nätverk fungerade i relation till PSN och Xbox Live fick hen ett oväntat och chockerande svar.

Förstod inte konkurrensen

– Vi blev informerade att det inte var någon idé att referera till Live och PSN eftersom ingen i Nintendos utvecklingsteam använde de systemen (!). De undrade om vi möjligen skulle kunna delge dem detaljerade förklaringar istället.

Den anonyme utvecklaren anser att Nintendos tekniska stöd var undermåligt, och trots att spelet hen jobbade på fick hyfsade recensioner sålde det inte alls bra.

Vill inte satsa vidare

– Även om ledningen fortsatte att stödja Wii U utåt så är det osannolikt att vi någonsin kommer släppa ytterligare ett Wii U-spel.

Spelskaparen anser att de flesta större tredjepartsutvecklare har samma tänk kring konsolen.

– Ska de utveckla en ny version av ett existerande spel till en konsol med begränsade möjligheter och begränsat stöd från marknaden? Eller ska de satsa på att utveckla nya features och koncept till ”riktiga” nästagenerationskonsoler? Valet är inte särskilt svårt.