Sony-chefen: Därför har Home försenats

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-19

Playstation är ett imperium.

276 miljoner sålda spelmaskiner är bevis nog.

Kaz Hirai har varit med sedan mitten av nittiotalet – idag är han Playstations mäktigaste chef.

Aftonbadets Peter Ottsjö fick som enda svenska journalist möta Kaz Hirai under E3 i Los Angeles.

I den andra delen av vår intervju berättar Hirai om hans syn på framtiden för PSP – och varför onlinevärlden Home dröjer.

Jag har en trovärdig källa som sa att [emotsedda äventyrsspelet] "Heavy rain" skulle visas under Sonys presskonferens. Varför visades inte "Heavy rain"?

– Kanske hade din källa fel information? Hahaha!

Det är en god källa.

– Vi har begränsad tid och den presskonferensen var redan en och en halv timme lång så vi måste helt enkelt välja vilka spel vi ska visa. Vi måste bestämma vilka spel som är redo att visas upp, vilka spel känner vi oss bekväma med. Och givetvis är det viktigare att vi visar och pratar om spel som är mer närliggande när det gäller ett premiärdatum. Snarare än spel som kommer nästa år eller nästa räkenskapsår.

Du vet förstås en hel del om "Heavy rain". Vad tycker du om spelet?

– Baserat på en del saker jag sett verkar det vara ett riktigt intressant koncept, ännu en titel jag ser fram emot.

Kan du berätta lite om PSP? Det har florerat mycket rykten om en SonyEricsson PSP-telefon till exempel.

– Var får du all information ifrån? Du behöver bättre källor.

Haha, jag är från Sverige. Vi kan allt om Ericsson.

– Haha, jag vet inte riktigt vad en SonyEricsson PSP-telefon skulle göra. Okej, framtiden för PSP. Den har fått ett uppsving sedan PSP Slim&Lite kom ut i september. Den har sålt väldigt bra i alla de stora territorierna och i Asien. Vi har fått lite kritik från återförsäljare för att vi inte möter efterfrågan på några håll. Men vi har ökat produktionen. Och den har verkligen fått ett uppsving i Japan tack vare spel som "Crisis core" och "Monster hunter". Och i övriga territorier gjorde "God of war" ett fantastiskt jobb med att synliggöra PSP igen. Det är en konsol som etablerat sig väldigt väl som en portabel spelmaskin. Och i Europa har David [Reeves] och hans lag gjort en del mycket bra grejer med saker utöver spelen, som GoWiew, GoExplore, GoMessenger. Så det är samma sak där som med PS3, den har etablerat sig som en spelkonsol så nu har vi möjligheten att göra så mycket mer med den.

Hur lång tid tar det innan ni installerar hårddiskar i PSP-konsoler?

– Jag vet inte om vi någonsin kommer att installera hårddiskar i dem. Kanske gör vi det, kanske inte. Det handlar om vilka minneskrav det finns för framtida bruk och det handlar om vad hårddiskar kommer att kosta gentemot deras storlek. Och hur dom står sig gentemot kostnaden för flashminnen. Och det ändrar sig hela tiden. Flashminnen är mycket bättre om man ser till hållbarheten. Det är sånt vi måste ta hänsyn till innan vi säger ja eller nej till hårddisk.

Varför tar det så lång tid att få ett ordentligt släppdatum för Home?

– För att jag vill vara säker på att jag kan vara stolt över servicen när vi lanserar den. Att alla på SCE (Sony Computer Entertainment) kan vara stolta över den. Och viktigast av allt, att kunderna tycker att [Home] är roligt. Vi har försenat lanseringen två gånger. Och jag försenar den gärna två gånger så att du kan ställa frågan "varför är den försenad", hellre än att vi ska kunna säga "jag klarade min deadline, det finns ute samma dag som jag utlovade". Sen går du och kollar på det och säger: "det där är inte alls roligt". Så jag tar hellre den tiden och ser till att Home är en utmärkt service för våra konsumenter.

Och vad måste Home inkludera för att du ska känna dig stolt?

– Det handlar inte bara om inslag och funktioner utan också om utseendet och känslan. Men när det gäller funktioner och inslag, vi fokuserar på att det är en väldigt spelvänlig, spelcentrerad service redan från start. På presskonferensen visades en trailer där man fick se spelpaviljongerna, "Warhawk"-paviljongen och "Uncharted"-paviljongen. Och vi ville vara säkra på att fansen av de spelen kan hitta varandra och spela tillsammans, såna saker. Och vi ville försäkra oss om att paviljongerna görs på rätt sätt, att "Home"-lobbyn görs rätt. Att vi har ett bra utbud av mjukvara som utnyttjar paviljongerna. Och det tar tid att se till att det blir rätt. Det handlar inte bara om att säga: "låt oss skapa en paviljong". Det är en bra idé, men du måste vara säker på att paviljongerna ser ut på rätt sätt. Eller bowlingbanorna till exempel. Jättebra idé att ha en bowlingbana, men spelmekaniken måste också vara finslipad. Alla dom sakerna tar tid.

Och nu har ni en stängd beta ute.

– Vi har en stängd beta ute nu. Vi kommer att ha en öppen beta till hösten, när allmänheten får testa.

Jag bekymrar mig för att Home bara blir en enda stor reklamyta.

– Vad menar du med det, reklamyta?

Ja, att ni bara tänker ösa reklam över oss.

– Okej, jag förstår. Och vad skulle din reaktion vara om du såg det?

Att det verkligen krävs vettiga inslag…

– Låt mig säga det så här: skulle du vara en lycklig spelare om du såg en massa reklam? Antagligen är ditt svar nej, eller hur?

Ja.

– Så tror du verkligen att vi skulle göra spelare förbannade, såna som du, genom att tapetsera reklam över Home?

Ja, inte vet jag.

– Det snabba svaret är: nej. Jag menar, vi kommer att reklam inuti. Men det är som med reklam i spel, vi kommer inte att placera en Coca-Cola-annons i "God of war". För det är helt enkelt fel plats vid fel tillfälle. Vi vill vara säkra på att vi utvecklar in-game-reklamen på rätt sätt. Och det är verkligen inte rätt sätt att tapetsera Home eller Life with Playstation med reklam där det inte passar. Så, du kommer inte att se en annons för Coca-Cola i "God of war" men du kommer att se en i till exempel "Gran turismo 5: Prologue" för där förväntar du dig nästan att det ska finnas en sån. Annars kommer du att säga: "vad är det som händer? Var är realismen?". Så du måste titta på var reklamen kan passa in och det inkluderar Life with Playstation och Home. Det här är helt enkelt en inkomstkälla som vi vill utnyttja. Och med utnyttja menar jag inte att vi ska tapetsera ställen med reklam för alla skulle vända sig mot oss, du också, och säga "vad är det ni försöker åstadkomma?".

Och om du kollar på Home i ett litet längre perspektiv, hur vill du att tjänsten utvecklas?

– Det bästa sättet att säga det på är nog så här: till och med när det gäller Playstation 3 så måste du börja någonstans och utvecklas därifrån. Och vi startar med spelen. För som jag sagt sedan länge: först och främst är det en fantastisk maskin för tv-spel. Det måste du sen bevisa genom att ha fantastiska spel till den. Efter det kan man börja erbjuda ytterligare tjänster och innehåll som kanske är lite mindre spelrelaterade. Som vår videotjänst, som Life with Playstation. Det är så vi positionerat och byggt tjänsterna på PS3. Samma sak med Home, vår kärnkompetens är tv-spel. Så i början måste de flesta saker vara centrerade kring spelupplevelsen. Så fort vi kan etablera att Home är en bra portal, eller lobby, för att möta andra människor som gillar samma spel, eller bara träffa andra spelare, först då kan vi bygga vidare och lägga till ytterligare tjänster som är mindre spelrelaterade. Om tre år hoppas jag att [Home] är etablerad som en fantastisk community för spelare, men att det kan vara så mycket mer. Så att folk som är mindre intresserade av spel kan använda PS3 och Home för att möta andra människor som till exempel gillar bilar. Men först måste vi koncentrera oss på spelen, annars kommer folk till mig och säger "vad är Home", på samma sätt som de gjorde med Playstation 3.

På söndag kan du läsa del 3 och 4 av Peter Ottsjös exklusiva intervju med Kaz Hirai.

ANNONS