Nya ”Battlefield” – spelet du får gratis

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-04

Det är ett helt nytt "Battlefield".

Och du får spelet gratis.

Ja, det är klart att det finns en hake.

Svenska spelutvecklarna Digital Illusions har gjort succé över hela världen med sin krigsserie "Battlefield". Sammanlagt har det sålts över 15 miljoner exemplar av "Battlefield" i dess olika versioner.

Aftonbladet har spelat ett "Battlefield" som inte liknar något annat.

Och höra om en affärsmodell som bygger på att dela ut spelet gratis.

Tanken är att annonspengar ska stå för en del av intäkterna, spelaren möts av reklam på spelets hemsida och vissa menyer.

Vill nå nya grupper spelare

Målgruppen är inte den typiske "Battlefield"-spelaren. Utan de lite yngre, de lite mindre erfarna spelarna.

– Det är för dem som normalt inte spelar PC-spel, säger producenten Ben Cousins.

Därför har Dice valt att ge spelet en humorinspirerad tecknad stil. Det är enklare och tydligare än andra "Battlefield"-utgåvor.

Och lyckas Digital Illusions erövra sin nya målgrupp är planen att hålla dem i ett järngrepp. Det finns ett strategiskt djup som smyger sig på i "Battlefield heroes". Och till skillnad från tidigare delar handlar allt om att man själv skapar sin karaktär och fortsätter att utveckla den eftersom.

– Det måste vara beroendeframkallande nog för att man ska fortsätta spela månad efter månad. Titta bara på hur folk fortsätter att spela "World of warcraft" år efter år, säger Ben Cousins.

Spelaren kan köpa nya föremål för verkliga pengar

Ytterligare ett led i det – och ytterligare en inkomstkälla – är att sälja nya föremål till spelet via hemsidan. Det kan till exempel handla om att utrusta sin karaktär med nya kläder. Mikrotransaktioner, som det heter.

Och det är haken.

Du får spelet gratis tillsammans med lite reklam.

Men tycker du att det är tillräckligt roligt kommer du snart att börja betala för det – trots allt.

Aftonbladets
bloggar

ANNONS