Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Apples Iphone den hårdaste konkurrenten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-26

De kallas ofta spelvärldens Apple, men just nu skulle nog Apple hellre vara datorbranschens Nintendo.

I mer än 25 år har Nintendo plöjt sin egen väg genom spelmarknaden, och tvingat alla andra att följa efter. Inte genom att vara starkast – veteraner minns hur det gick för missriktade muskelkonsolerna Nintendo 64 och Gamecube – utan genom att vara smartast. Alla deras största framgångar bygger på att använda billig, beprövad teknik på helt nya sätt. Det har kostat dem kortsiktiga propagandasegrar – deras konsoler går ofta att peka ut som de svagaste – men det har vunnit dem kriget i det långa loppet.

Det är ingen slump att just Nintendo populariserat allt från styrkors till analog kontroll och rörelsestyrning. Precis som Apple har de gjort nytänkande till ett självändamål och fått hela branschen att tänka i deras banor.

Det finns dock flera avgörande skillnader mellan Kyoto och Cupertino. Apple har alltid sålt sina produkter dyrt, Nintendo priskrigar som om de vore Ingvar Kamprad. Apple är exklusivt, en statusmarkör, Nintendo folkligt och inkluderande. Och, som en direkt konsekvens, totalt dominerande.

Nintendo 3DS är bara den naturliga kulmen på allt det här. Medan andra satsar på högupplöst 3D att hänga på väggen, dyra lösningar med otympliga glasögon, presenterar Nintendo en förhållandevis billig lösning som får plats i fickan och klarar sig utan kringutrustning. Spelen spänner graciöst från gullegull till benhård hardcore.

Senast i mars nästa år kommer Nintendo ha sjösatt sitt nya slagskepp. Någon gång därefter förväntas Sony svara med en kraftigt uppgraderad version av sin PSP. Men den allra farligaste konkurrenten? Apple, med deras Iphone.

Må den svagaste vinna.