Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

EA-chefens försvar efter ”BF4”-fiaskot

Publicerad 2014-06-24

Wilson: ”Vi har förändrat utvecklingsprocesserna”

Electronic Arts har ändrat utvecklingsprocessen för sina kommande spel.

Mer utvecklingstid och förändrade test- och betaperioder är ett faktum.

Anledningen: den katastrofala lanseringen av ”Battlefield 4”.

Electronic Arts är medvetna om att lanseringen av ”Battlefield 4” var allt annat än exemplarisk. Nu tänker spelföretaget förändra utvecklingsprocessen för sina kommande spel. Man vill nämligen undvika ett liknande fiasko till varje pris.

Det här meddelar EA:s högste chef Andrew Wilson i en intervju med Eurogamer.

Förnekar anklagelserna

– Man kan förlänga utvecklingscyklerna. Man kan ge ett spel en mycket längre tidsperiod mellan sista koden och spelets släpp så det hinner testas mer. Man kan förändra utvecklingsprocessen så att man har en mer stabil kod att arbeta med. Man kan starta beta-testet tidigare så man kan få mer intryck och feedback från folk.

– Vi har förändrat utvecklingsprocesserna, vi har förändrat tidsperioderna för utvecklingen och vi har förändrat testandet och betatestandet, allt detta med målet att slippa de här besvären igen.

Wilson skriver dock inte under på anklagelserna att ”Battlefield 4” skyndades ut i butikerna. Istället pekar han på svårigheterna att skapa ett spel till helt nya spelkonsoler: Playstation 4 och Xbox One.

”Låg bortom vår förmåga”

– Dice hade gott om tid på sig. ”Battlefield: Hardline” har fått tre år. Förra året var en väldigt unik situation. Det här säger jag inte för att fly från ansvaret – det är vårt, vi är ansvariga och vi har jobbat hårt för att lösa situationen – men när man bygger ett spel på en ofärdig plattform med ofärdig mjukvara så finns det saker som inte blir klara förrän i sista minuten eftersom själva konsolen inte var färdig.

– Mycket av det som hände med ”Battlefield 4” låg bortom vår förmåga att testa förrän väldigt sent. Jag anser att det var unikt.