Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

2011 – spelåret då allt var Här och Nu

Uppdaterad 2012-05-19 | Publicerad 2012-04-06

Alfred Holmgren: Bristen på tekniska landvinningar tvingade fram kreativiteten

Åldrande teknik. Krisande spelföretag. En allt stridare störtflod av usla mobilspel.

2011 borde ha varit ett mellanår i spelvärlden.

Istället blev det raka motsatsen.

”Uncharted 3”, ”Skyrim”, ”LA noire”, ”Portal 2”, ”Zelda: Skyward sword”, ”Shogun 2”, ”Deus ex: Human revolution” – sällan har så många mästerverk trängts på spelhyllorna samtidigt.

Och nu är det upp till dig att välja vilka av dem som var allra bäst – i Aftonbladets årliga omröstning Guldstickan.

Alfred Holmgren.

”Lägg allt på is. Låt mig bara njuta av det här ögonblicket”.

Raden är hämtad från min recension av ”Marvel vs Capcom 3” i februari ifjol. Vad jag inte visste då är att den lika gärna hade kunnat beskriva hela 2011.

Allt fler spelstudior betraktar den stundande anstormningen av nästagenerationskonsoler som en katastrof. 2011 var året då det började gå upp för mig vad de menar. Framtidens Playstation och Xbox var inte mer än små prickar vid horisonten, eller rättare sagt rykten om små prickar vid horisonten. Allt var Här och Nu.

Det borde ha varit ett problem. Dagens konsoler var i mångas ögon redo att skrotas. Pc-spelen stod beredda att dra ifrån på allvar – om inte utvecklarna känt sig kvävda av att ständigt behöva ta med konsolernas begränsade prestanda i beräkningarna.

Glittrande guldålder

Men resultatet av det här blev inte ett mellanår av trötta återupprepningar – utan en glittrande guldålder av innovation och framåtrörelse. I stort sett alla stora serier hade sedan länge debuterat och ynglat av sig på dagens gamla rostiga hd-konsoler. Det här gav utgivarna ett tomt bräde – vilket många utnyttjade genom att gräva ännu djupare i sina skattkistor för att hitta titlar vi nästan hunnit glömma bort: ”Deus ex”, ”Mortal kombat”, ”Alice”, ”Driver”, ”Rayman”, ”Super Mario land”.

2011 var knappast året då konsolspelen kunde göra oss knäsvaga enbart på tekniska meriter. Istället blev det året som gav oss ”Zelda: Skyward sword”, ”Little big planet 2” och ”LA noire”. Året då Rockstar till slut visade upp ”Grand theft auto V”. Året då både Nintendo och Sony sjösatte nya bärbara slagskepp för att konkurrera med de allt blodtörstigare mobiltelefonerna.

Svenskarna visade vägen

Och mitt i allt detta, i skuggan av den pengastinna konsolmarknaden, var det ett par svenska spel som visade varför pc:n fortfarande är en spelplattform att frukta. Två och ett halvt år efter den första alfa-versionen lanserade Mojang till slut sitt lofi-mästerverk ”Minecraft” – spelet som med sitt kreativa community-upplägg och enormt framgångsrika betalmodell skakat hela branschen i grunden. I andra änden av prestanda-spektrumet satte Dice en helt ny standard med den audiovisuella atombomben ”Battlefield 3”.

Det kommer säkert spelår som lyckas överträffa 2011. Som det alltid gör, och alltid kommer göra.

Men Här och Nu känns det väldigt avlägset.

Omröstningen är avslutad!

Försäljningstoppen

Vilka spel som var bäst 2011 låter vi er avgöra själva. Vilka som sålde bäst är däremot lättare att konstatera. Så här ser den globala topplistan ut, enligt vgchartz.com (antal miljoner sålda exemplar inom parentes).

1. Call of duty: Modern warfare 3, Xbox 360 (12,5)

2. Call of duty: Modern warfare 3, Playstation 3 (10,3)

3. Pokemon black/white, Nintendo DS (8,5)

4. Just dance 3, Wii (7,3)

5. Battlefield 3, Xbox 360 (5,2)

6. Gears of war 3, Xbox 360 (5,1)

7. Elder scrolls V: Skyrim, Xbox 360 (5)

8. Fifa 12, Playstation 3 (4,9)

9. Super Mario 3D land, Nintendo 3DS (4,6)

10. Battlefield 3, Playstation 3 (4,5)

ANNONS