Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

”Det känns overkligt att släppa Diablo III”

Uppdaterad 2012-05-16 | Publicerad 2012-05-15

Blizzard i exklusiv intervju – om hajpade uppföljaren

Efter över ett decennium har ”Diablo III” äntligen tagit sig i mål.

I en exklusiv intervju i två delar berättar Blizzards Kevin Martens och Jason Regier om hur det varit att jobba med studions kanske största projekt hittills.

Idag: ”Jag har svårt att tro att det är sant att vi nu släpper spelet.”

Ni har fått en del kritik från folk som säger att ni inte förnyat spelserien tillräckligt. Vad skulle ni vilja säga till dem?

KEVIN MARTENS, CHEFSDESIGNER: Tja, det finns en hel del i spelet som spelarna inte har sett. Folk pratar om skillsystemet och utmaningarna och klagar på att de inte får spendera erfarenhetspoäng längre och jag menar, vi har försökt med alla möjliga grejer med det här spelet, vi har till och med försökt med grejer som vi vet kommer misslyckas, men vi gjorde det med flit eftersom man lär sig så mycket från det. Jag är inte oroad över någon sorts brist på innovation, det är en vanlig utmaning att man måste ha den rätta blandningen av saker från de gamla spelen parat med tillräckligt av innovativa saker som faktiskt visar att det är ett helt nytt spel, och inte bara nytt innehåll för ett gammalt spel.

”Väldigt nöjda med klasserna”

Vilken karaktärsklass är ni mest nöjda med?

KM: Oj, svår fråga. Det är så svårt att bara välja en. Alla är... Det är fantastiskt att man startar spelet och omedelbart känner att alla klasser är mäktiga. Alla är bra på sina egna sätt, men min personliga favorit är nog, eller jag spelar barbaren mest, han känns så stark, men alla har sina fördelar... Vilken gillar du bäst?

JASON REGIER, MJUKVARUINGENJÖR: Jag byter hela tiden. Jag började med häxdoktorn, sedan barbaren, just nu spelar jag munken.

KM: Jag spelar demonjägaren nu.

JR: Haha. Vi är väldigt nöjda med hur klasserna känns så jag tror att alla kommer kunna hitta någon de gillar.

Eftersom det finns en hel del människor som jobbade på de första ”Diablo”-spelen, däribland Schaefer-bröderna och kompositören Matt Uelmen, som nu gör ”Torchlight”-spelen – ”Diablo III” utmanas ju av ”Torchlight 2” i sommar – är jag nyfiken på att höra vad ni tycker om det första spelet? Det är ju, trots allt, extremt likt ”Diablo”.

KM: ”Torchlight”? Vi älskar det spelet. Vi har spelat det hur mycket som helst, vi lade ner ”Diablo III” en stund bara så vi kunde spela ”Torchlight” några dagar när det kom ut. Vi är stora fans.

Längtar efter ”Torchlight 2”

Men det känns inte konstigt att spelen ändå är så... lika?

KM: Nej. De har haft så mycket att göra med det, jag... det finns miljontals spelare, det finns mer än tillräckligt med plats över för flera olika spel i den här genren. Jag är glad att de gör det de gör, jag ser fram mot ”Torchlight 2” och längtar efter att få spela det med min unge i multiplayer.

Har ni börjat jobba på konsolversionen? Vad har ni att säga om den?

KM: Vi har inget att utannonsera när det gäller konsolversionen. Allt vi kan säga är att, ja, vi utforskar möjligheterna att göra en konsolversion av ”Diablo III”. Vi försöker fundera ut vad det skulle komma att bli för typ av spel, hur det skulle se ut. Vårt jobb när det gäller konsolversionen är att få det att kännas som att det vore utvecklat från grunden för konsoler, vi vill inte att det bara ska vara en portning, en version av ”Diablo III” som fungerar på Xbox 360 eller Playstation 3 eller vilken konsol det än blir. Det måste kännas naturligt, och det är vår största utmaning.

Sista frågan: hur känns det att till slut skeppa ”Diablo III”?

KM: Jag är överlycklig. Det känns fantastiskt.

JR: Ja, det känns nästan overkligt... jag har svårt att tro att det är sant.

Jonas Högberg