Känd – som fuskare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-03

Aftonbladets spelredaktör Peter Ottsjö.

När artonårige Aaron från Kalifornien slår på sin Xbox 360 möts han av ett meddelande.

Det är en hälsning från Microsoft.

Fuskare, står det.

När Aaron kikar i spelmaskinens inbyggda epostlåda har han fått flera tusen mejl. Hånfulla rader på samma tema.

Han har blivit avslöjad.

Det hade aldrig hänt om allt varit som på "King Kongs" tid.

I varje Xbox 360-spel finns ett poängsystem inbakat, döpt till "Gamerscore". Genom att lösa olika uppgifter kan spelaren samla maximalt tusen poäng i varje spel.

Poängen är offentliga. Vilket har lett till att miljontals spelare tävlar mot varandra. Den som har högst av alla blir nästan omedelbart en spelcelebritet, får ge intervjuer till spelmagasin och åtnjuter stjärnstatus bland gamingnördar.

"Gamerscore" har blivit både en stor succé för Microsoft och ett fenomen i spelvärldens nollnolltal.

Men för ett fåtal har poängsamlandet också blivit en digital drog.

Aaron är en av dem.

"King Kong"är inte bara en film. Det var också ett av debutspelen till Xbox 360. Då hade ingen spelutvecklare insett poängsystemets möjligheter: att få spelaren att upptäcka saker utanför spelets story. Så bara genom att spela "King Kong" till sista scenen låste man automatiskt upp tusen poäng.

Så enkelt blir det aldrig igen.

Numera krävs spelaren ofta på de mest masochistiska uppgifter.

Så Aaron – och många med honom – tog en skuggans genväg.

De fuskade sig till högre poäng. De laddade hem andras sparfiler. Klättrade i den globala Gamerscore-lista som bedragare.

Tills Microsoft avslöjade dem.

Raderade alla deras poäng och stämplade "cheater" på deras Xbox-konton så att alla kunde se.

I dag är Aaron fri från sitt beroende.

En nykter fuskare.

Och kändis, det blev han ändå till slut.

Men kanske inte på det sätt han tänkt sig.

ANNONS