"Battlefield" tog storslam

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-19

DUBBELT BELÖNADE Lars Gustavsson och Karl Magnus Troedsson på studion Dice kammade hem pris både för Årtiondets svenska spel och Årets svenska spel på Spelgalan i Stockholm.

Här är vinnarna på slagfältet.

Utvecklarna av världshyllade ”Battlefield”-­serien belönades dubbelt upp under Dataspelsgalan i går.

– Surrealistiskt, säger­ Lars Gustavsson på Dice.

Battlefield 1942

Stockholmsstudion Dice­ har med sin omfattande krigsspelsserie haft enorm betydelse för den svenska­ spelframgången de senaste­ tio åren. ”Battlefield 1942” inspirerade utvecklare över hela världen när det kom 2002. I dag har serien sålt nästan 20 miljoner exemplar.

I går hyllades Dice av branschen på nattklubben Grodan Sergel – där de fick motta både priset för år­tiondets svenska spel (”Battlefield 1942”) och priset för 2009 års svenska spel (”Battlefield 1943”).

Stolta över segern

Lars Gustavsson, som varit med ända sedan planeringsstadiet av ”Battlefield 1942”, var mäkta stolt.

– Det känns surrealistiskt, säger han till Nöjesbladet efter utdelningen.

– Vi var 23 personer när vi började. Det bevisar att alla kan lyckas.

Nöjesbladets spelredaktör Peter Ottsjö hade den äran att dela ut priset i kategorin Årtiondets bästa spel.

Hyllar vinnarna

Enligt honom är Dice en framgångssaga utan dess like.

– De började i en liten fyrarummare på Söder och nu har de ett enormt lyxkontor med utsikt över Djurgården. Vi har hundratals studior i Sverige, men det är bara Dice som är så stora, säger han.

Maria Tjärnlund, verksamhetsansvarig på organisationen Dataspelsbranschen, hyllar också de tvåfaldiga vinnarna.

– I Sverige har vi en fantastisk berättarkultur som nu har förts över från film och litteratur till spel. ”Battle­field”-serien har varit väldigt framgångsrik när det gäller det, säger hon.

Märker ni att spel blir större?

–Abso­lut. År 2000 sålde­ vi dataspel för en miljard­ och i dag ligger­ vi strax under tre.

ANNONS