Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lukas

Nytolkningen blir snabbt tröttsam

Publicerad 2014-10-31

Svenska Gauntlet-rebooten känns alldeles för banal och enformig

ACTION Hur svårt kan det egentligen vara att göra ett spel som går ut på att döda allting som rör sig på skärmen?

Du skulle bli förvånad över svaret. ”Gauntlet” släpptes redan 1985 och har sedan dess givit upphov till ett dussin uppföljare, remakes och portningar. Inga av dem har någonsin varit i närheten av originalet, och anledningen är enkel: ”Gauntlet” var egentligen aldrig ett bra spel. Det var ett bra koncept.

Sjukt mycket fiender

När det kom var fyrspelarläget och horderna av fiender enorma tekniska bedrifter. Idag har det inte samma charm.

Svenska Arrowheads nytolkning av ”Gauntlet” är ett kul spel i små omgångar, men det är svårt att hitta någon naturlig plats för det. Det har bra avvägda karaktärer, en fin tyngd i attackerna och sjukt mycket fiender. Några flirtar med fansen (du kan fortfarande skjuta maten) visar att det inte glömt var det kommer ifrån.

Respekten är problemet

Men spelet känns ofrånkomligen banalt och enformigt ganska snabbt. Att utforska är jobbigt utan en karta och meningslöst när den enda belöningen bara är mer mat och guld. Och den kanske största poängen med originalet – att befinna sig i samma soffa som de andra spelarna – går helt förlorad när samarbetsläget är online.

”Gauntlet” har respekt för sin historia, och det är kanske just det som är problemet. Det finns nämligen väldigt lite med formatet som känns fräscht 2014.

Carl-Johan Johansson