I Zeldas tempel ryms genialitet

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-20

Bumerangen kommer tillbaka. Det gör den alltid.

Vid det här laget kan man med en atomklockas precision förutspå vad som ska ingå i ett nytt ”Zelda”-spel. Och mycket riktigt: tågturerna i ”Spirit tracks” känns som en resa mellan den ena hållplatsen efter den andra i seriens digra historia. Link får sina gröna luva, svärdet, lär sig kasta bumerang. Han måste rädda riket och prinsessan. Den stumme hjälten reser genom skogen, under vattnet, över isen och duckar för vulkanutbrotten i lavavärlden. Det finns hjärtan och rupees i buskagen.

När jag var tio var jag så fascinerad av ”The legend of Zelda” att jag drömde om spelet. Nu behöver jag inte ens tänka när jag slänger en bomb på sprickan i väggen. Det är ett inlärt beteende efter tjugo år av likartade äventyr, medvetandet går som på räls.

Man kan hålla emot mig att jag börjar bli gammal. Men ”Spirit tracks” säger mer om Nintendo och vad de blivit.

I templen ryms all deras erfarenhet, talang och genialitet. Få utvecklare i världen kan tävla med Nintendos nivådesign och pussel. Samtidigt är det lättare än någonsin att hitta rätt genom labyrinterna av fällor och fiender. Pusslen må vara nya, men de drivs av den logik man uppfostrats med tack vare ”A Link to the past”, ”Ocarina of time”, ”Wind waker”, ”Twilight princess” och ”Phantom hourglass”.

Nintendos konservatism är inte ”Spirit tracks” enda problem.

Stylus-styrningen fungerar fint om man bortser från att man ofta har en hand i vägen för skärmen. Tågresorna mellan templen är inte bara tråkiga; all den charm med vilken Nintendo målar karaktärer, byar och bossar förvandlas till en tom och öde kuliss.

”Spirit tracks”, liksom ”New super Mario bros Wii”, är mer eller mindre bra utgåvor av gamla idéer. Nintendo kan återvinna dem eftersom de var perfekta redan från början. De använder sina älskade spelserier för att tysta fansen – så att ännu en balansbräda eller pulsmätare kan locka de otrogna.

Jag längtar inte längre efter nästa ”Zelda”.

Man lär kasta bumerang där också.

Faktaruta:

Stoppa pressarna – Zelda följer med genom äventyret!

För första gången följer prinsessan Zelda med Link genom äventyret. Hennes kropp har kidnappats men hennes ande reser med lokföraren Link över världen. Hon blir samma sorts följeslagare som Navi i ”Ocarina of time”. Men hon spelar också en central roll – som spelbar karaktär i annan skepnad – i ett av templen.

ANNONS