Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Minecraft-skaparen: Känner mig som en sellout

Publicerad 2015-02-19

Svenske spelmiljardären om beslutet som ändrade allt

Förra året sålde Markus Persson ”Minecraft” till Microsoft.

Många fans menade att han gjorde fel som släppte taget om sitt livsverk.

Och nu erkänner ”Minecraft”-skaparen att han känner sig som en ”sellout”.

– Men jag tycker fortfarande att jag tog rätt beslut, skriver Persson på Twitter.

”Minecraft” har tiotals miljoner fans världen över. Många av dem ser också upp till spelets skapare Markus Persson, som anses ha revolutionerat spelvärlden – till stor del på egen hand. Inte minst hans indie-mentalitet och vägran att acceptera storbolagens erbjudanden, för att istället fortsätta utveckla ”Minecraft” med en liten arbetsstyrka på egna företaget Mojang, har fått stor respekt.

Upprörde fansen

Därför blev också många upprörda när Persson sålde Mojang och ”Minecraft” till Microsoft för drygt 20 miljarder kronor förra året. Fansen ansåg att han svikit sina ideal och ”sålt ut”.

Det är en uppfattning som Markus Persson själv har viss förståelse för. När en Twitter-användare nyligen skickade en skämtsamt menad fråga till Persson om huruvida han anser sig vara en ”sell out” valde Persson att ge ett väldigt ärligt svar.

– Jag känner lite att jag är det, men jag tycker fortfarande att jag tog rätt beslut.

– Det var tufft att hantera hela den här ”one trick pony”-grejen. Det skulle varit omöjligt att lyckas upprepa samma typ av framgång som ”Minecraft” åstadkom. Jag är okej med det nu.

Älskar nya tillvaron

Persson, som nu kodar spel för sitt eget höga nöjes skull, älskar sin nya tillvaro.

– Allt det roliga är tillbaka. Att programmera är irriterande och frustrerande, men samtidigt otroligt roligt. Och när mina prototyper visar sig vara ospelbara är det ingen som dömer mig.

Men Perssons egen gärning är kanske större än vad han själv anar. När branschveteranen Brenda Romero gav ett tal på spelmässan Dice härom veckan hyllade hon ”Minecraft”, som hon menar tvingat många etablerade utvecklare att omvärdera sina egna spel.

– På grund av ”Minecraft” har hela spelprojekt startats om. Det visade att gameplay är viktigt. Att det som händer i spelarens huvud är viktigt.

– Spelarna är mer villiga att ge annorlunda spel en chans. Förr i tiden så hade man reagerat på spelet genom att säga: ”Titta på den värdelösa grafiken”. Jag känner att vi har rört oss bortom den punkten.