Svenske Simon gör nytt ”Bionic commando”

Uppdaterad 2011-09-05 | Publicerad 2008-01-17

Modern variant av klassiska spelet på gång

Svenske Simon Viklund har fått det ärofyllda uppdraget att göra en remake på klassiska actionspelet "Bionic commando". Svenska spelhuset Grin utvecklar spelet tillsammans med japanska Capcom.

Originalet blev en kulthit för 20 år sedan.

Nu kommer det fansen längtat efter.

En modern, uppfräschad, tvådimensionell version av actionspelet "Bionic commando".

Originalet.

Det kan vara lite förvirrande.

Redan i slutet av förra året stod det ju klart att svenska spelföretaget Grin inlett samarbete med stora japanska spelutvecklaren Capcom. Och att de tillsammans skulle göra ett nytt tredimensionellt "Bionic commando".

Det är fortfarande sant.

Men i största hemlighet har Grin samtidigt jobbat med en tvådimensionell version av originalet.

De har döpt spelet till "Bionic commando rearmed".

Och det är svenske Simon Viklund, 28, som leder utvecklingen av det fansen bönat och bett om i flera år.

– Största anledningen till att jag fick chansen att leda det här projektet är att jag är ett otroligt fan av originalet. Jag har spelat igenom det mellan 20 och 30 gånger. Och innan Capcom hörde av sig till oss hade det bara gått några månader sedan jag spelade det senast, säger Viklund.

Större bossar

Mycket är intakt från originalet inklusive själva storyn. Men tack vare att Grin använder sig av samma motor som driver den tredimensionella versionen av "Bionic commando" ser "Rearmed" helt fantastiskt ut. Det har också gett dem nya förutsättningar att använda den klassiska änterhaken.

Viklund tycker att originalet inte bara burits fram genom åren av ett nostalgiskt skimmer. Utan att det faktiskt fortfarande bor briljant speldesign bakom de numera daterade pixlarna.

Men han visste också vad han ville förbättra.

– Den största svagheten med originalet är bossarna. I ett rum är det högsta målet att slå ut en reaktor. Och det kan du göra utan att ens behöva slå bossen. Sen ger ju armen mycket potential mot bossarna. I "Rearmed" ska de vara mer storslagna, mer sofistikerade och för att besegra dem måste man i större utsträckning använda haken.

Samarbetsläge

Fler nyheter:

* Ett samarbetsläge där man tillsammans med en vän kan spela igenom kampanjen.

– Och då har vi faktiskt ett par exklusiva fiender som kräver samarbete för att besegra dem, säger Viklund.

Samarbetsläget kommer dock inte att fungera online.

* Olika svårighetsgrader. Grin siktar på att spelet fortfarande ska bjuda en rejäl utmaning på de högre nivåerna. Men att det inte ska vara "frustrerande svårt" som i originalet.

"Bionic commando rearmed" släpps före 3D-versionen av "Bionic commando", någon gång under den tidiga sommaren. Det lanseras som en nedladdningsbar titel på Xbox Live, Playstation Network och PC.

ANNONS