Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Allt du behöver veta inför Nintendo 3DS-premiären

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-19

Peter Ottsjö testade konsolen i
Amsterdam – här är intrycken

Idag avslöjade Nintendo till slut sina lanseringsplaner för bärbara konsolen 3DS. Peter Ottsjö rapporterade direkt från Amsterdam för Spelas räkning.

Här är hans tankar om spektaklet och de första spelen.

Nintendo 3DS släpps 25 mars i Europa. Priset ville Nintendo inte avslöja specifikt, men det förväntas hamna kring 2500 kronor. Mellan mars och juni ska 25 spel släppas till konsolen. Några höjdpunkter: ”Super street fighter IV 3D”, ”Resident evil: Mercenaries 3D”, ”Ridge racer 3D”, ”PES 2011 3D”, ”Rayman 3D” och ”Dead or alive: Dimensions”.

Nintendo satsar som väntat på nedladdningsbart videomaterial i 3D. ardman – företaget bakom ”Wallace & Gromit” – levererar ”Shaun the sheep”-episoder. Eurosport sänder – gissa – sport. Fler samarbeten utlovas.

Peter Ottsjö blev omedelbart överväldigad av 3D-skärmen: ”När katten i ’Nintendogs + cats’ ställde sig på baktassarna och kom UT UR skärmen var jag såld. Jesus.” Efter en stunds spelande rapporterade han dock visst illamående.

PES 2011” i 3D förvirrade och imponerade: ”Du vet hur man ibland styrde sin karaktär åt fel håll eftersom kameran bytte vinkel i till exempel ’Resident evil’? Så är det att spela ’PES 2011’ på 3DS. Kameran i ’PES’ följer bollförande eller den närmast bollen försvarande spelaren. Och i ett snabbt fotbollsspel blir snabba kameraväxlingar bara förvirrande. Jag hoppas verkligen det går att spela med traditionell överblickskamera i färdiga ’PES’. För 3D-effekten är grym.”

3D-effekten i remaken av klassiska ”Zelda: Ocarina of time” krävde försiktigare kalibrering: ”Var tvungen att dra ner 3D-volymen till ungefär hälften innan mina ögon klarade av att inte se dubbelt. Men det göttiga är ju att effekten är intakt även om man drar ner reglaget rätt ordentligt. Men ’Ocarina of time’ var också första spelet jag var tvungen att hålla konsolen absolut blickstilla.”

Kid Icarus: Uprising” är ett av de mest efterlängtade Nintendo-spelen på många år. ”Ett ’Space harrier’ för tiotalet”, hälsade Peter efter sin provspelning. ”Gillar flygbiten; styr hårkorset med pekpennan, skjut med vänster axelknapp och kontrollera kameran med analoga spaken. Funkar mycket bra. Men när Pit bokstavligen tar mark händer ett par grejer: kameran är bökigare. Ögonen får emellanåt svårt att fokusera och allt blir suddigt. Inget stort problem och ögonen hittar fokus på några tiondelar. Men lite störande. Men flygdelen är utmärkt.”

Även ”Super street fighter IV 3D” övertygade: ”Positivt överraskad. Det är så snyggt att man undrar hur mycket kraft det egentligen finns i 3DS. Och den analoga styrspaken förvånansvärt robust.”

I samband med ”SSFIV” presenterades även 3DS-funktionen Streetpass mer ingående. ”Streetpass är ju en stor grej i ’SSFIV’. En del av er har kanske sett trailern för hur man kan dela information mellan 3DS-användare som befinner sig i samma område. Sitter man på tunnelbanan kan man alltså helt plötsligt hamna i en duell med andra 3DS-användare med ’SSFIV’-info lagrat i konsolens minne. Och man behöver inte ens spela, maskinerna sköter duellerna själva! War of the machines! Men det går förstås att fightas på traditionellt sätt. Lokal multiplayer eller över wifi.”

Peter verkade nöjd med de andra spelen han testade också: ” ’Pilotwings’ är förstås adorable med sina Mii:s och färgstarka värld. Mycket bra djupeffekt också. Perfekt för 3D.”

’Rabbids 3D’ är en mycket skamlös 2D-Mariostöld. Så det är 2D i 3D, geddit? Väldigt bra kontroll, fast ospännande bandesign i demot jag testade.”

”Satan vad snyggt ’Resident evil: Revelations’ är. Och ’Mario kart’ har den där out of screen-upplevelsen.”

Fotnot: Du kan se hela presskonferensen i repris här.