Underhållande – men kan inte hota ”Portal”

Publicerad 2012-07-19

Quantum conundrum kan inte upprepa Portals succé

PLATTFORM Har du inte koll på Kim Swift finns det en väldigt god anledning till att du borde ha det. Den stavas ”Portal”.

2005 slog Swift och ett par andra studenter igenom 2005 med indiespelet ”Narbacular drop”. Valve gillade det så mycket att de köpte rättigheterna och anställde utvecklarna för att göra en ny version. Den versionen mynnade ut i det hyllade ”Portal”. Swift ledde arbetet med spelet.

Växla mellan dimensioner

Hon jobbar inte på Valve längre, men grundpremissen i ”Quantum conundrum” är densamma. Precis som ”Portal” leker det med fysiksimulation, perspektiv och opålitliga berättare. Med hjälp av en mackapär kan du manipulera alla objekt runt omkring dig genom att skifta rummen du befinner dig i mellan fyra olika dimensioner: en där allting är fluffigt, en där allting är tungt, en där tiden går i slow motion och en där gravitationen är omvänd.

Märklig fysik

Fysiken känns rätt märklig ibland – en vanlig effekt av plattformande som utspelar sig i förstaperson – och upplägget blir stundvis lite väl gimmickbetonat, men spelet är både bra och rikt på egen identitet för det allra mesta. Storyn om en excentrisk forskare som blir fångad i en alternativ dimension och behöver hjälp från sitt barnbarn (du) för att ta sig loss är dessutom väldigt underhållande.

”Quantum conundrum” är inte lika spritt språngande originellt som ”Portal”, men det präglas av samma lekfullhet.

Kim Swift är något stort på spåren. Igen.

Carl-Johan Johansson

ANNONS