Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Speljätten uppmanar fans – till vapenköp

Publicerad 2012-08-18

Gjorde reklam för skjut-
vapen – tvingades backa

Det nya krigsspelet ”Medal of honor: Warfighter” vill erbjuda ”autentisk action”.

För att åstadkomma detta har spelföretaget Electronic Arts inlett samarbeten med en lång rad vapentillverkare. Och på den officiella hemsidan marknadsför spelskaparna k-pistar och krypskyttegevär.

Spelarna rasar – men den ytterst ansvarige, svenske Patrick Söderlund, vill inte uttala sig.

”Det blir inte verkligare än så här.”

Under den parollen hajpar speljätten Electronic Arts sitt kommande krigsspel ”Medal of honor: Warfighter”.

Men kanske har spelet och dess marknadsföring blivit för verkliga. Den senaste veckan har EA fått utstå hård kritik för sina kopplingar till vapenindustrin.

På ”Medal of honors” officiella hemsida har det funnits länkar till olika vapentillverkares onlinebutiker, där det går att köpa krypskyttegevär och k-pistar. I flera blogginlägg hyllas dessa ”partners” och deras produkter av spelets producent, Greg Goodrich, som även poserar på bild med olika vapen.

Tillsammans med en knivtillverkare tog utvecklarna dessutom fram en speciell stridsyxa för försäljning, döpt efter spelet.

Något som väckt starka reaktioner i spelvärlden.

”Fruktansvärt och sorgligt”

– Som om ni inte hade tillräckligt många pr-skandaler, EA. Det här är bara fruktansvärt och sorgligt. Jag är glad att jag inte är kvar, twittrar före detta chefen för Electronic Arts-ägda Easy Studios,

Oskar Burman.

– Att sälja vapen med spel håller inte i Sverige... eller någon annanstans för den delen? skriver spelutvecklaren Patrick Liu i en tweet adresserad till det officiella ”Medal of honor”–kontot.

Liu är producent på svenska EA-studion Dice – studion bakom ”Battlefield”-spelen, och som tidigare hade Patrick Söderlund som vd. Samme Söderlund som nu är en av de högsta cheferna på EA – och har det yttersta ansvaret för ”Medal of honor: Warfighter”. När Aftonbladet träffade honom på E3 i juni berättade han att han ansvarar för såväl utveckling som försäljning och marknadsföring av de titlar som faller under hans paraply. Dessutom underströk han att han är handgripligt engagerad i just ”Warfighter”.

– Jag spelar ju väldigt mycket datorspel och kommer från den bakgrunden själv. Och är liksom verkligen en konsument ut i fingerspetsarna. Jag skulle säga att jag fortfarande är väldigt involverad i utvecklingen av produkterna. Jag har just varit i Los Angeles i två veckor och jobbat heltid med ”Medal of honor”. Med teamet, verkligen varje dag med teamet. Att jobba med produkten. Jobba på multiplayer-sidan, jobba på singleplayer-grejerna – jag har varit här och jobbat med spelet. Och det tycker jag är skitkul.

Tvingades backa

Efter den senaste tidens proteststorm har EA tvingats backa. Enligt ett officiellt uttalande har de slutat marknadsföra nya ”Medal of honor” med den kontroversiella stridsyxan, som dock fortfarande finns kvar på tillverkarens hemsida – minus alla kopplingar till ”Warfighter”. Länkarna till vapentillverkare har också försvunnit från spelets hemsida, även om logotyperna ligger kvar. Blogginläggen som hyllar automatvapen är även de orörda.

– ”Medal of honor” är hängivet att leverera en känslomässig, autentisk avbild av dagens krig och soldater. Det har inspirerats av riktiga människor, riktiga platser och riktiga militäraktioner. Spelet har 18-årsgräns och är ett verk av historisk fiktion. Även om det är underhållning så är dess teman, scenarier och strider känsliga ämnen som kan röra upp konversation bland press och spelare, står det i uttalandet.

Electronic Arts själva verkar dock inte vilja vara en del av den konversationen. Spela har förgäves försökt nå Patrick Söderlund för en kommentar. EA själva har avböjt att sätta oss i kontakt med honom.

Och när vi ringer upp speljättens pr-ansvarige i Sverige, som satt med i rummet under intervjun på E3, säger han att han inte vet mer än vad Söderlund har för titel.

”Inte riktigt insatt”

– Jag ger mig inte in på att spekulera om det där. Jag är inte riktigt insatt i exakt vad hans roll innebär, om jag ska vara helt ärlig. Så jag vill inte spekulera om det.

När jag intervjuade honom på E3 fick jag ändå intrycket att han är väldigt inblandad i de individuella projekten. Att han åker och träffar utvecklarna och ger dem tips och förslag.

– Ja, men alltså, det han sa på den intervjun, då har du ju den informationen, isåfall. Sedan har inte jag något mer konkret jag kan säga, exakt, om vad det är han gör och vad han är involverad i. Det är egentligen det. Jag spekulerar inte.

Vi kommer ändå skriva att han är chef över alla racing- och action-spel. Är det inte bättre om ni uttalar er om hans koppling till projektet? Så folk slipper spekulera?

– Näe, som sagt... de riktlinjer jag har fått är att han tyvärr inte är tillgänglig för intervju. Det är det enda jag kan säga. Sedan hur ni väljer att skriva om honom eller hans roll, det får ju stå lite mer för er. Men det enda jag säger, det är att han är executive vice president för vår ”games label”.

Men du kan inte bekräfta något angående hans roll i allmänhet, inte bara när det gäller det här spelet?

– Nej, det kan jag inte göra. Med andra ord kan jag varken bekräfta eller dementera hur involverad han har varit.

Om Electronic Arts själva glömt bort vad Patrick Söderlund har för arbetsuppgifter är det dock lätt åtgärdat.

Hans ansvarsområden finns nämligen klart och tydligt angivna – på deras egen hemsida.

ANNONS