Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

”70 milj sålda enheter är inget misslyckande”

Uppdaterad 2011-09-15 | Publicerad 2011-08-27

Playstation-chefen i stor intervju – bara på Spela

”HELT UNIK” Playstation-chefen Andrew House tycker inte att kommande Vita går att jämföra med någon annan maskin.

LOS ANGELES. Sony tvingas kriga mot Nintendo och Microsoft i ditt vardagsrum, och Google och Apple i din ficka.

Ingen tror att de kommer vinna.

Förutom Andrew House.

Spela fick en exklusiv intervju med den alltid lika segervisse Playstation-generalen.

Andrew House.

Del 2: ”Jag antar att du kommer fråga varför Playstation Vita inte är en telefon?”

Ni har satt en väldigt aggressiv prisnivå för Playstation Vita – men hur kommer det sig att den är dyrare i Europa? (249 euro kontra 249 dollar för wifi-modellen)

– Jag tror att du kommer se att det handlar om skatter och momssatser som måste tas med i beräkningen. Det här gäller alla plattformar. Japanska konsumenter skulle kunna fråga sig varför den även är dyrare där. Vi måste sätta priser medvetna om momsregler på marknaderna där vi är verksamma. Det leder generellt sett till att dollarpriset bara ändras till euro.

Skulle du säga att Vita är en direkt konkurrent till Nintendo 3DS? Åtminstone inom samma segment?

– Om man ser till dess inmatningsmetoder och onlinemöjligheter så tycker jag att den har sitt eget område. Jag kan inte se någon annan enhet där ute som erbjuder samma bredd av applikationer, saker som kameror på fram- och baksidan, pekkänslig baksida, pekskärm, accelerometer, gps, 3g... Det är en enormt kraftfull maskin sett till gränssnitten, augmented reality – som jag verkligen ser som ett enormt tillväxtområde för spel, där vi försöker vara pionjärer. Så jag tycker det är svårt att peka ut någon maskin som ockuperar samma territorium.

Känns det nedslående för dig att se de oväntat dåliga försäljningssifforna för 3DS? Du ser inte det som ett tecken på vad som komma skall för Playstation Vita?

– Nej, det gör jag inte alls, jag tycker att de är helt olika maskiner. Jag tycker att en portabel enhet som inte har unika spelupplevelser – oavsett om det gäller gränssnitt eller andra element – och i synnerhet om den inte har den sorts onlinemöjligheter som den yngre generationen numera förväntar sig som en rättighet, den enheten kommer få kämpa. Jag tycker att Vita på ett fantastiskt sätt för ihop dessa två element. Vi har lärt oss av PSP att det inte räcker att återskapa konsolupplevelsen på en mindre enhet. Det behöver finnas en glädje över att upptäcka något nytt och annorlunda, vilket hör till den bärbara upplevelsen. Om man gifter det med inbyggda anslutningsmöjligheter, som låter spelarna koppla ihop sig på sociala nätverk – jag antar att du, som många andra, kommer fråga ”varför är det inte en telefon?”. För att de är helt olika enheter. Jag vill också, som en förälder med två barn som har telefoner men väldigt sällan använder dem som telefoner, påpeka att vi förstås ser att folk använder anslutningsmöjligheterna på väldigt olika sätt. Så vi vill ta kraftfull underhållning som våra konsumenter älskar – det vill säga spel – och slå ihop dem med uppkopplingsmöjligheter. Jag tycker att det är en rätt stark kombination.

Det låter nästan som att du tycker att PSP är ett misslyckat experiment – du sa att det inte är tillräckligt att föra över vanliga spel till en bärbar konsol och lämna det där.

– Jag kan inte på något sätt beskriva 70 miljoner sålda enheter som ett misslyckande. Men jag tror att vi insåg att vi kan göra mer med en nästagenerationskonsol. Och folk glömmer ibland bort att PSP var vår första bärbara konsol någonsin. Med varje ny konsolgeneration har man chansen att göra bättre ifrån sig. Jag tycker att priset på Playstation Vita är aggressivt. Det beror på att vi inser att vi med Vita, och med rätt prislapp, har chansen att nå ut till en mycket bredare marknad, mycket snabbare, än vi gjorde med PSP. Och prislappen är ett verktyg som hjälper oss komma dit.

Hur kommer det sig att Playstation Suite (en serie nedladdningsbara Playstation-klassiker) bara finns tillgänglig för Android-telefoner?

– Jag tror det mest har att göra med att vi upptäckt att Android är ett väldigt öppet och användarvänligt operativsystem, med en enorm potential.

Så det handlar inte om att ni ser Apple som en mer direkt konkurrent än, säg, Google?

– Nej, jag tror inte det är ett problem. För våra spelutvecklare, och även våra interna hårdvaruteam, har Android helt enkelt visat sig vara ett väldigt tilltalande operativsystem.

Läs del tre av vår stora intervju med Andrew House imorgon!

ANNONS