Världens tjusigaste cockpit- läge och magnifik grafik

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-10

– men "Gran turismo 5: Prologue" känns bara som enda stor kompromiss

Jag tänker på Howard Hughes. Flygbolagsmogulen och filmregissören som vägrade släppa ifrån sig filmen "Rymdens demoner" innan han ansåg att den var fulländad. Redan under inspelningen började man se spår av det tvångsmässiga beteende som skulle komma att orsaka så mycket lidande under Hughes senare liv.

Och Hollywood skrattade först.

Men Howard Hughes skrattade sist, filmen blev en stor kommersiell framgång.

Kazunori Yamauchi har med samma passion ägnat sig åt racingspelen "Gran turismo" i över tio år nu. De olika delarna har tillsammans sålts i runt femtio miljoner exemplar.

För varje upplaga ökar kraven på Yamauchi – inte minst dem han ställer på sig själv.

Och med ambitioner om att göra det nästan fotorealistiska racingspelet – "Gran turismo 5" – tar utvecklingen tid. Alldeles för lång tid. Försmaken

"Gran turismo 5: Prologue" känns bara som enda stor kompromiss framtvingad av Sony. Det är som om de uppmanat att Yamauchi att släppa lös allt hans utvecklare hunnit bygga ihop och dumpa det på Playstation 3. En konsol som ju gallskriker efter en realistisk racingsimulator.

Det är en kompromiss som kostar spelaren fyrahundra kronor.

För det får man ett halvfärdigt spel.

Här finns en föraning om den inneboende briljansen i det som ska bli det kompletta "Gran turismo 5". Magnifik grafik, ofta suverän fordonsfysik. Världens tjusigaste cockpitläge. Och AI:n känns inte fullt lika robotartad som tidigare.

Men här saknas också sånt som sedan flera år tillbaka kommit att bli standard hos konkurrenterna "Forza motorsport" och "Project Gotham racing". Inga vädereffekter, ingen skademodellering i realtid, knappa möjligheter att trimma eller pimpa sin bil.

Och först nu debuterar onlinespelande i "Gran turismo", något vi kunnat göra via Microsofts Xbox Live sedan fem år tillbaka. Dessutom krånglar onlinedelen ordentligt i Aftonbladets testversion, ofta fungerar den inte alls.

Allt det där är saker som utvecklaren Polyphony lovat att rätta till i kommande uppdateringar och inte minst i det färdiga spelet, det slutliga "Gran turismo 5".

Men det är onekligen i elfte timmen.

Yamauchi själv lever fortfarande i sin egen lilla bubbla. Nyligen sa han till brittiska spelsajten Eurogamer att han har svårt att spela andra spel än "Gran turismo".

– Den dåliga kvaliteten sticker ut så mycket att jag inte står ut i mer än fem minuter.

Det är ett citat som låter så mycket som Howard Hughes att det nästan känns stulet.

ANNONS