Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Allt är precis sig likt

Uppdaterad 2011-12-25 | Publicerad 2010-05-30

Att se vad som är nytt i varje ny version av ”Metal slug” är som att se skillnaden mellan olika årgångar av Big Mac.

SNK har visserligen slagit av på takten på gamla dagar, men de pumpar fortfarande ut uppföljare med en ojämförlig frenesi. ”Metal slug” – ursprungligen utvecklat av Nazca – var från början ett oefterhärmligt hantverk, och SNK:s stora, modiga hopp efter ungefär 3000 varianter av ”King of fighters”. Idag snabbproduceras uppföljarna med lika stor omsorg som hamburgarna på McDonald’s.

”Metal slug XX”, baserat på ”Metal slug 7” till Nintendo DS, tar ett viktigt steg i den kreativa nedskärningsprocessen genom att kassera seriens vanligtvis så livliga bakgrunder. De klassiskt pixlade sprites som hängt medan sedan originalet (SNK sätter nämligen en stolthet i att återanvända gammal grafik) ställs nu mot bakgrunder som är något slags komprimerad förrenderad gegga. Det har samma naturliga effekt som om Snövit klivit in i ”Toy story”.

Annars är allt sig likt, bara lite mindre inspirerat än vanligt. Det råder inget tvivel om att ”Metal slugs” parodiska arkadpangande fortfarande är ett gångbart koncept. Men med tanke på att det finns mer än ett halvdussin föregångare av betydligt högre klass kan man inte säga samma sak om ”XX”. Det vida överlägsna ”Metal slug 3” finns till exempel också på Xbox live arcade, men för 50 spänn mindre.

Ännu bättre: lägg på en tia så kan du istället köpa magnifika samlingen ”Metal slug anthology” till Wii.

Eller fyra Big Mac.