Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Jack White fyller inte ut rummet

Publicerad 2012-09-12

För cool för en tisdag på Hovet

Blandade vilt Jack White och The ­Peacocks spelade ut hela registret – men det räckte ändå inte hela vägen.

Jack White och hans The Peacocks är ­givetvis ­precis lika coola som på Roskildefestivalen i somras.

Men det är inte ­fredag i Roskilde. Det är tisdag i Stockholm.

Och där har vi näst intill hela skillnaden. Den är större än man kan tro.

Väldigt lite, förutom Springsteens krevader, var roligare och mer överväldigande i somras än Jack Whites ­urladdning inför närmare 50 000 personer en behagligt ljum dansk julikväll.

White spelade ut hela sitt register, en slösaktig massa ess från ­skivorna med The White Stripes, The ­Raconteurs och The Dead Weather, samt topp­låtarna från nya solo­skivan.

Han blandar lika vilt i kväll, och precis som då har han The Peacocks, sitt helkvinnliga band (det finns ett ­helmanligt som han ­alternerar med), i ryggen.

Mångkunnig kombo

The Peacocks är en av de bästa, mest mångkunniga combos jag sett. I långa ljusa klänningar från Södern ­fyller de Whites mest blyriffande Zeppelin-dunder med soul och adderar steel guitar och fiol så att ”Hotel Yorba” blir countrypop från himlen.

White själv kastar sig ledigt mellan gitarr och piano, mellan det akustiska funksvänget i ”Top yourself” och den softa Beck-grooven i ”Love interruption”, med en spontan skvätt av Patsy Clines ”Walking after midnight” någonstans i ­röran.

Tyvärr gör han och bandet allt det här på en tisdag på Hovet.

I en lokal som sedan den invigdes 1955 fortfarande inte har lärt sig stava till intim, för en publik som helt uppenbart ska upp och jobba i morgon, får partyt på scen väldigt svårt att fylla rummets alla vrår.

Jag inser att det är svårt med ställen i Stockholm för akter på Whites nivå, men en cool Nashville-show som denna passar ­extra ­illa i en hockeyhall.

Till och med Annexet hade varit bättre.

Jack White

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Plats: Hovet, Stockholm. Publik: 4 400. Längd: 90 minuter. Bäst: ”Ball and ­biscuit”. Sämst: Tid och plats.

Följ ämnen i artikeln