ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Sista chansen för Hultsfred

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-12

Står inför tuffaste festivalen någonsin

Publikfiasko Föreningen Rockparty som arrangerar Hultsfredsfestivalen gick sju miljoner kronor back efter förra årets fiaskofestival. Nu måste pengarna börjar rulla in om Hultsfred ska överleva.

De stängde som ett publikfiasko.

I dag öppnar ett skuldtyngt Hultsfred sina portar igen.

Och står inför sin tuffaste festival – någonsin.

Mörkret har lagt sig över Hultsfred.

Kallt regnvattnet letar sig in via springor i presstältets duk. Strömmen och internetuppkoppling bryts omvartannat.

Det är domedagsväder, ett dystert slut på en dyster festival.

Jag och min kollega tittar på varandra och konstaterar:

– Vi får ringa honom igen, något måste han ju säga.

Sekunderna senare ber JP Bordahl – festivalchef för arrangerande föreningen Rockparty – att få höra samtliga våra frågor.

Om fiaskot.

Om de låga besökssiffrorna.

Om att Hultsfredsfestivalen 2007 kommer att gå med mångmiljonförlust.

Han lyssnar. Svarar undvikande. Är tyst i femton sekunder och säger slutligen:

– Det säger vi. Tack för pratstunden.

En vecka senare sparkas JP Bordahl av Rockpartys styrelse.

Verkligheten har hunnit i kapp.

Endast 23 339 personer har löst biljett till Hultsfredsfestivalen 2007. Efter rekordåren 2005 och 2006 ligger föreningens ekonomi nu plötsligt i ruiner.

Förlust på 7,5 miljoner

Förlusten beräknas till 7,5 miljoner kronor. Den största i Rockpartys historia.

– Vi har fått låna pengar av diverse företag och privatpersoner. Människor med hjärtat på rätt ställe, säger Per Alexanderson ett år efter fiaskot.

Han är nytillträdd festivalchef för Rockparty. Hultsfredssonen som var med och startade föreningen i början av 80-talet är tillbaka. Och det är ingen tacksam uppgift han fått.

– De tre kommande festivalerna är avgörande. Vi har tre år på oss att hämta tillbaks de här pengarna. Vi är väldigt nöjda om vi går plus minus noll i år, säger han.

Organisationen har skurits ned, två heltidstjänster

har försvunnit och på konsultsidan har flera kontrakt rivits.

Det kritiserade biljettpriset från förra året har sänkts.

Allt för att klara sig upp ur svackan.

Ökad konkurrens

– Det är svårt att säga exakt vad som gick fel förra året. Jag tror att det var en kombination av olika saker. Utbud och pris bland annat, säger Per Alexanderson.

Rockparty har lyckats vända vinden tidigare, av 22 festivaler har fyra stycken varit kommersiella nederlag, men i år är orosmolnen betydligt fler.

Konkurrensen, med en lavinartad ökning av musikevenemang under den svenska sommaren, är tuffare än någonsin. För festivalarrangörer i allmänhet, för Hultsfred i synnerhet.

Efter förra årets festival avslutade Rockparty sitt samarbete med bokningsbolaget Live Nation, tidigare Ema Telstar.

I år lanserar Live Nation sin egen festival, Where the action is, mitt under den klassiska Hultsfredshelgen.

”Ingen hämnd”

Enligt Tomas Johansson på Live Nation beror datumkollisionen på det amerikanska bandet Foofighters tillgänglighet. Någon hämndaktion mot den gamla bundsförvanten Rockparty är det inte tal om.

Men Per Alexanderson har sina funderingar.

– Jag ser det inte som en tillfällighet. Krig är väl att ta i, men det är ju en markering, säger han.

I dag slår Hultsfred upp sina portar, för 23:e året i rad.

Enligt SMHI kommer solen att lysa över campingen vid sjön Hulingen un-

der stora delar av helgen.

Om den skiner över festivalen återstår att se.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln