Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Experten om SHM: ”En genial pr-kupp”

Publicerad 2012-06-27

Nyheten om konserten släpptes på Summerburst.

En pr-raket i tre steg.

Det kallas Swedish house mafias strategi kring Sverigeshowerna.

– Fansen vet nog inte sin roll i maskineriet, säger Rebecca Crusoe, pr-rådgivare på Isobar.

SVT direktsände från Summerburst.

Där och då släpptes nyheten om Swedish House Mafias Sverigeshow i höst.

Framför tv-apparaterna satt exakt den målgrupp dj-trion vill tilltala.

– Det är genialt av dem att lansera nyheten så, men jag är osäker på om fansen vet sin roll i maskineriet, säger Rebecca Crusoe som menar att det här bara var startskottet i ett gediget pr-arbete.

”Påverkar köparna”

Helgen före biljetterna släpptes damp nyheten om att Swedish House Mafia splittras ner.

– Det påverkar biljettköparna jättemycket så klart, det är ett viktigt steg i den här trestegsraketen. De är grymt smarta pr-taktiker.

Trycket på biljetterna var högt, varpå två extrashower sätts in.

”Hade arenan bokad”

– Jag är helt övertygad om att de hade spelningarna inbokade redan när nyheten om konserten släpptes. Med tanke på hur stor och het arenan är så är sannolikheten att de får loss nya datum med så kort varsel rätt liten, säger Rebecca.

Hon menar att det här är den ”nya tidens biljettförsäljningsstrategi”.

– Jämför med Madonna, hon fläskar på med en stor turné från början och se hur trögt den biljettförsäljningen har gått.

Nöjesbladet har varit i kontakt med Swedish House Mafias management som inte vill ge någon kommentar.

Följ ämnen i artikeln