Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Live Nation är bra – på att vilseleda

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-02

Markus Larsson om hur konsertjätten trixar med publiksiffror

Lockade 31 142 Pink spelade på en nerbantad version av Ullevi, något som Live Nation inte låtsas om.

Jag älskar pressmeddelanden.

De verkar alltid vara skrivna av fårskallar.

Markus Larsson.

Pink uppträdde på Ullevi i Göteborg 23 juli.

Dagen efter skickade Sveriges största och ledande konsertarrangör Live Nation ut följande pressmeddelande:

”Med otroliga 31 142 sålda biljetter slog Pink och hennes Funhouse Summer Carnival Tour årets publikrekord på Sveriges största utomhusarena – Ullevi.”

Vänta nu ...

Samma företag och arrangör skickade tidigare i sommar ut en annan publiksiffra till recensenterna som bevakade AC/DC på Stadion i Stockholm.

32 278 personer såg tydligen hur Angus Young sprattlade omkring på sin stålhiss under ”Let there be rock”.

Borde inte det innebära att Stadion är Sveriges största utomhusarena?

Tja, rent logiskt ska det vara så.

I alla fall den här sommaren.

Pink uppträdde nämligen på en nedbantad version av Ullevi där kapaciteten kapats med nästan hälften. Hon skulle aldrig kunna sälja ut den fullskaliga arenan.

Och 31 142 är ingen otrolig siffra med tanke på att Madonna och U2 och Bruce Springsteen brukar kränga bortåt 60 000 biljetter på samma arena. Två dagar i rad.

Men det är inte lika sexigt att skriva ”Med otroliga 31 142 sålda biljetter slog Pink årets publikrekord på en nedbantad version av Sveriges största utomhusarena.

AC/DC lockade en större publik på Stadion i Stockholm, men tänk inte på det nu. Hurra!”

Även om Live Nation just nu använder en vilseledande taktik som är släkt med totalitära regimer är pressmeddelandet inte en lögn.

De skriver trots allt ”årets publikrekord” och inte ”publikrekord”. Pink har verkligen sålt fler biljetter än andra artister som spelat på samma scen. I år.

Men varför sluta där?

Det går säkert att slå månadens publikrekord också. Eller veckans. Eller helgens.

Vi kan ju få jubla åt nya rekord varje dag.

Jag gillar också tendensen att arrangörerna krymper arenor och konsertlokaler.

Jag ser framför mig hur Globen i Stockholm styckas upp i 68 olika varianter, beroende på vem som står för underhållningen.

I så fall kan till och med Anki Bagger få slå ”årets publikrekord” nån gång.

När hon uppträder på ena läktaren, sektion D42, rad 15.

Inför 24 betalande personer.

Följ ämnen i artikeln