Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Den som räknar bäst blir störst

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-24

Så gör festivalerna för att få de högsta besökssiffrorna

Kampen om att vara störst är stenhård – men jämförelserna är orättvisa.

Nöjesbladets kartläggning avslöjar att samtliga stora musikfestivaler i landet använder olika metoder för att mäta sin publik.

– Det är vilda västern, säger Martin Forssman på Sweden rock festival.

2009 ser ut att bli ett rekordår för de svenska festivalerna. Fler än någonsin väljer tältliv och langos för att kunna se sina favoritartister live. Med hjälp av spektakulära bokningar och specialerbjudanden slåss arrangörerna om publiken.

Och det är en hård kamp om att vara störst.

– Om festivalen är stor så drar det mycket folk – det ökar exponentiellt. Och det är klart att det är en fjäder i hatten att vara störst, det blir lite tävling, säger Olov Hallberg, huvudansvarig på Arvikafestivalen.

Han får medhåll av Lars Sillrén på Storsjöyran.

– I sponsorhänseende så påverkar det så klart i viss mån. Men ibland kan man känna att det går mycket prestige i det där. Och man önskar att man kunde stå över det.

Olika metoder

Kim Berg, varumärkesexpert på Talent & Brands som jobbar mycket med festivaler, gör en liknande analys.

– Om man bara tittar på sponsorbiten som vi arbetar med så är det jätteviktigt med besökssiffrorna, säger han.

Men storleksrangordningen av musikfesterna är svår att slå fast. Nöjesbladets kartläggning visar att ingen av de sex största svenska festivalerna använder samma metod för att mäta antal besökare.

Storsjöyran slår till exempel samman besöken från samtliga dagar till en siffra samt redovisar publiksiffran från den mest besökta dagen. Sweden rock däremot räknar fram ett snitt av festivalens tre sista dagar. Men i den uppgiften ingår även ackrediterade journalister.

Vad skillnaden i metoder beror på är det ingen som kan svara på. Men även om ingen säger det rakt ut antyder flera arrangörer att det kan handla om försök att förbättra besöksstatistiken.

– Man kan ju spekulera i varför vissa festivaler väljer att lägga ihop sina besökssiffror, säger Martin Forssman, pressansvarig på Sweden rock.

P & L slog rekord

Sweden rock har under flera år varit Sveriges största festival, men i år gick Peace & Love om och slog samtidigt alla tiders svenska besöksrekord. Även med hänsyn tagen till skillnaden i räknemetoder.

– Det var väldigt mycket mer folk och det var en stor utmaning. Och så var det väldigt mycket media, så man har ögonen på sig. Men det är inget självändamål för oss att vara störst, säger Ronny Matsson, pressansvarig på Peace & Love.

En festival som har långt kvar till att bli störst men som vuxit mycket de senaste åren är Way out west i Göteborg. Arrangören Luger, som även ligger bakom Where the action is, är de enda som redovisar hur många som faktiskt har varit inne på området.

– Säg att vi säljer 10 000 biljetter men att 6 000 väljer att stanna hemma. Då är det väldigt konstigt att säga att vi har 10 000 besökare, säger Niklas Lundell, festivalarrangör.

Vill ha standardisering

Han efterlyser nu en branschstandard för hur besökssiffror ska redovisas.

– Vi har pratat om att man borde ta ett grepp från industrins håll och säga att det är så här vi räknar. Det är klart att det är önskvärt med en standardisering. Framför allt ur ett konsumentperspektiv.

Martin Forssman håller med.

– Ja, det hade varit bra. Det är vilda västern hur man räknar i dag. Rätt ska ju vara rätt.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln