Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Så bra är Loreens nya skiva

Uppdaterad 2012-10-16 | Publicerad 2012-10-15

Känsloladdat & bländande – mixar söta popmelodier och mörka beats

POP Spola tillbaka bandet till när Loreen gjorde entré i Växjö i Melodifestivalen i februari. Eller det kanske är enklare att titta på Youtube-klippet?

Hon gjorde det till The Knifes ”Silent shout”. När droppljuden från Sveriges kanske kreddigaste band dånade genom arenan hann tävlingen äntligen ikapp sin samtid.

Vem trodde att smal och arty indie-electronica ­någonsin skulle höras i en tävling som för bara tio år ­sedan vanns av Afro-Dites karaokedisco från Skara? Redan där, innan hon ens gick upp på scenen och började sjunga, fick Loreen Talhaoui de andra deltagarna att kännas som publikfriande och förhistoriska mähän.

Precis som syskonen Dreijer i The Knife tankar Loreen ner söta popmelodier och mörka dansbeats och mixar ihop dem i datorn. Och den som väntar sig fler Eurovision-vinnare enligt samma formel som ”Euphoria” kan stå kvar här och ta en annan taxi.

På debutalbumet finns ­alla tidigare hits, men förutom ”Euphoria” presenteras de i annorlunda och bättre versioner.

Om Loreen hade sjungit albumets mer utåtriktade och upphousade version av ”My heart is refusing me” skulle hon förmodligen ha vunnit Melodifestivalen ­redan i fjol. Och i sin synth­remix går ”Sober” från anonym till skräll.

Det känns som om Björks ”Hyperballad” är musikens utgångspunkt. Likt den isländska artisten gör i sin bästa låt skapar Loreen en dramatisk och vemodig dynamik genom att låta stora stråkar spela i en annan takt än de digitala rytmerna.

När skivan är som bäst låter den som ett soundtrack till en mörk och melan­kolisk science fiction-film. Man kan föreställa sig hur övergivna robotar står ute i regnet och rostar under en atomkrigshimmel.

Höjdpunkten är två långsamma ballader, ”Every­time” och ”Do we even matter”, där musiken är lika uppgiven som en begravning.

Om musiken är inspirerad av exempelvis Björk så påminner sången – albumets viktigaste instrument – mer om Beyoncés stilbildande vokala uppvisning i ”Halo”. Loreen sjunger rakt igenom med känsloladdad power och bländande kontroll.

Det finns några tveksamma ögonblick. Autotune-filtret i ”Breaking robot” är malplacerat i albumets ­vemodiga atmosfär. Vissa spår känns fånigt anpassade för att passa in på Spotifys topp tio-lista. Och new age-vibbar och triphop är fortfarande ett virus som kan få vilken låt som helst att börja nysa.

Men Loreen har förändrat spelplanen för alla artister som hädanefter slår igenom på tv.

Nu finns det inte längre någon ursäkt för att släppa ifrån sig slappa skivor för att hinna tjäna snabba cash inför sommarens turné eller julhandelns perversa köporgier.

Fotnot: ”Heal” släpps den 24 oktober.

Bonus

Bästa spår: ”Everytime”. Musiken hade kunnat ligga på soundtracket till den våldsamma noirfilmen ”Drive” med ‧Ryan Gosling i huvudrollen.

Visste du att … Loreen framför Freestyles ”Vill ha dig” på skivan ”Det bästa från Idol 2004”? Det behöver hon inte göra i dag.

Lyssna också på: ”Silent shout” med The Knife, ”Post” med Björk, ”Kleerup” med Kleerup och ”4” med Beyoncé. Fyra album som visar var ”Heal” kommer ifrån.

➕ på alla låtarna

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”In my head”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”My heart is ‧refusing me”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”Everytime”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”Euphoria” (Baku version)

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

”Crying out your name”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”Do we even matter”

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

”Sidewalk”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”Sober”

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

”If she’s the one”

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

”Breaking robot”

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

”See you again”

++++

”Heal”

Följ ämnen i artikeln