ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Blottar allt för sina fans

Publicerad 2011-07-11

Roxette om turnéfilmerna och närgångna beundrare: De bokar in sig på samma hotell

Per Gessle filmar allt bakom kulisserna på turnén – och lägger ut upp till 20 filmer om dagen på nätet.

Roxettegänget har diskuterat risken med att publicera för mycket.

– Den rädslan kan man skita i, tycker Gessle, 52.

Roxette lockar miljonpublik under sitt segertåg runt världen. Charm school-turnén inleddes i ryska Kazan i februari och pågår ända in till påska.

Mötet med publiken har varit inspirerande.

– Vi har börjat spela in en ny skiva, säger Per Gessle. Vi gör det under turnén på samma sätt som som vi gjorde med Tourism. Arbetsnamnet är 2rism.

Bland annat spelade de in låtar mellan konserterna i Sydafrika.

– Enda problemet är att det sker på musikernas lediga dagar, säger Per Gessle. Fördelen är att vi är så sammansvetsade. Man har en väldig togetherness under turnén.

Roxette spelar också in en del i samband med soundcheck. Gessle har även hittat outgivna äldre inspelningar med Maries sång som de kan använda.

Mindre uppmärksamhet

I en del länder är det hysteri kring Roxette. I Sverige har det blivit mindre uppmärksamhet.

– Allt annat jag gör blommar ut direkt i Sverige, men Roxette är det som folk märker minst, säger Per Gessle.

Han är aktiv på Twitter och lägger ut mycket information om Roxette. Plus korta filmer från turnén på bandets officiella Facebook-sida, Roxette Official.

Får du något gensvar från fansen?

– Enormt stort. Filmerna ses av mellan 70 000 och 100 000.

Tror du att det spelat roll för framgången i år?

– Ja. Vi får 500–600 nya vänner på Facebook varje dag. De hittar likasinnade som kommer på en konsert.

Gessle och hans medarbetare har funderat på om det finns en risk att lägga ut för mycket.

– Den rädslan kan man skita i. Om man gillar Roxette får man information varje dag. Och det är kul att göra. Jag tänker på hur det skulle varit om sådant här fanns när jag växte upp. När jag älskade David Bowie över allt annat – tänk om jag fått så här mycket information. Eller Lennon.

Hur sköter du Twitter och Facebook?

– Ja. det är nästan bara dator. Jag har en Ipad hemma. I Sverige kör jag Iphone och nätdelning och surfar i taxin från Arlanda. Det blir ganska mycket tid på datorn varje dag.

Varför blev du så aktiv på sociala medier?

– Egentligen är det olikt mig, för jag är inte superteknisk och inte mycket på nätet. Jag följer inga själv. Jag är inte intresserad av mediet i sig. Men man måste applådera Youtube.

Per Gessle använder sin Iphone att filma med.

– Det är så lätt. Jag filmar hela tiden och lägger ut. Jag filmar ganska mycket och väljer det bästa. Det kan vara två eller tjugo filmer om dagen.

Använder du Facebook och Twitter i stället för traditionell media?

– Det är en bra fråga. Jag har inte tänkt så, men jag gör så lite press som möjligt. Jag har sett hur journalister i Tjeckien och Spanien byggt artiklar de skriver på fakta från vårt Facebook.

Slår gammalt rekord

På nära håll ser han hur sonen använder nätet.

– Det är en fantastisk grej. Gabriel som fyller 14 nu har ett enormt umgänge med folk från hela världen. Han sitter där och skriker i konstiga spel och lär sig nya svordomar. Det är jätteroligt.

Den 24 juli spelar Roxette på Slottsskogsvallen i Göteborg. Det ser ut att bli 24 000 åskådare. Då slås det gamla rekordet på 22 000 – som Per Gessle lockade 2003. Framgångarna under första halvan av turnén gör att Roxette kommer att resa med större scen och mer utrustning.

– Vi måste tagga upp lite till höstturnén, säger Per Gessle.

Spelar ni samma låtar överallt?

– Vi har i stort samma set, fast med små variationer. Vi har hittat ett bra program med flow. Men vi har börjat repetera in andra låtar på soundcheck för att alternera.

Det blir över 100 spelningar innan turnén är över. De minsta konserterna har en publik på 7 000, de största är festivaler med 30 000 åskådare.

I Warszawa väntade många fans på flygplatsen på de svenska stjärnorna.

– När vi kommer till Köln eller Leipzig eller Aten är det tillräckligt många som vet för att det ska bli folksamling. Det är gott om fans som bokar in sig på samma flighter eller hotell, säger Per Gessle.

Det var masspsykos på Luna park i Buenos Aires med 9 000 skrikande människor.

I Norge var publiken lite svalare och mer behärskad.

Men var de än spelar beter sig publiken likadant under sångerna.

– Vi får samma reaktioner på samma ställen i samma låtar. I alla länder.

Det blir allsång i ”It must have been love”. I ”Church of the heart” alltid ett avbrott som Roxette inte planerat.

– Jag ska sjunga andra versen men publiken tar över. Det händer på varenda konsert, säger Per Gessle.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln