Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Hultsfred redo för en storförlust

Publicerad 2013-06-05

Nu läcker festivalens flytt till Stockholm pengar: Det är inte så lyckat som vi vill

Festivaldöden tog Siesta och Peace & Love.

Nu kämpar även ­Hultsfred Stockholm mot ­sviktande biljettförsäljning.

– Hultsfred kommer inte att gå runt i år, säger ­Folkert Koopmans, vd på FKP Scorpio.

FKP Scorpios storsatsning på Hultsfredsfestivalen fortsätter att läcka pengar.

Innan flytten till Stoxa-området i Sigtuna, utanför Stockholm, hade det tyska företaget förlorat 17 miljoner kronor på festivalen.

”Tar lång tid”

Men trots flytten räknar vd:n Folkert Koopmans med en ny storförlust.

– Vi är inte så lyckade som vi vill med Hultsfred. Vi gör den, men det kommer att ta lång tid och mycket pengar att etablera den, säger han till Nöjesbladet.

Målet är att sälja 15 000 ­biljetter i år. Men inte ens då går festivalen runt.

FKP Scorpio är redan inställda på ett minusresultat.

– Vi kommer inte att göra några pengar på Hultsfred. Vi har sålt mellan 5 000 och 10 000 biljetter. Men för att gå runt krävs det mer, kanske 16 000–17 000, säger Folkert Koopmans.

Trots det fortsätter ­miljonsatsningen.

Nästa år slår portarna upp för en ny festival på området Stoxa. Hur den kommer att se ut vill FKP Scorpio inte avslöja.

– Det blir en festival på Stoxa nästa år. Vi har ett långsiktigt kontrakt, och jag har flera nya idéer för en ny festival. Men den kommer inte att heta Hultsfred, ­ säger Folkert Koopmans.

Blir en kassako

Han har tidigare berättat att Hultsfred är den enda festivalsatsningen i FKP Scorpios stall som inte går med vinst.

Nu ser nykomlingen Bråvalla också ut att bli en kassa­ko. Festivalen är redan en vinstaffär.

– Den går redan runt. Vi närmar oss 35 000 sålda biljetter. Målet med Bråvalla är 40 000. Allt går bra, och vi kommer nog att nå målet, ­säger han.

Nytt före gammalt

För Folkert Koopmans är förklaringen till succén ­enkel.

I Sverige väljer man nytt före gammalt.

– De äldre festivalerna har problem. Inget av namnen Hultsfred, Siesta, ­Arvika, Peace & Love gick bra, ­säger han.

Läget för de andra festivalerna

Stockholm Music & Arts är i princip utsålt, enligt press­ansvariga Joel Borg.

Way Out West går bra, och enligt förväntan, berättar pressansvarige Joel Borg.

Storsjöyrans verksamhetschef Lars Sillrén är lugn inför ­festivalen. Han har passat på att åka på semester.

– Det flyter på bra, säger han.

Även Putte i Parken tror sig nå målet i år.

– Vår försäljning går som förväntat, vi räknar med att 10 000 personer kommer. Allra mest biljetter säljs sista veckan. Men man ser hela tiden en tendens på hur det ser ut, säger festivalgeneralen ­Niclas Lagerstam.

Sweden rock ­festival är i det närmaste slutsålt.

– Det finns lite tredagars- och endagarsbiljetter kvar. Men allt pekar på att det kommer att ­vara slutsålt när festivalen är över. Vi har satt en gräns på 33 000 besökare för att hålla bekvämlighetsnivån och komfortnivån uppe, säger Martin Forssman, pressansvarig.

Följ ämnen i artikeln