Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

Det kommer aldrig kunna bli som förr

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-21

Nöjesbladets musikredaktör Markus Larsson om Hultsfredsfestivalen

En sak är säker.

Hultsfredsfestivalen finns inte mer.

Nu återstår bara varumärket.

Markus Larsson.

Det där lät möjligen drastiskt.

Men att Hultsfredsfestivalen har haft stora problem de senaste åren är en gammal nyhet. Det har ­arrangörerna Rockparty aldrig hymlat om.

Och att Rockparty nu varslar alla sina anställda om uppsägning är en tydlig signal om framtiden.

Den ser mycket osäker ut.

Och det Hultsfred som länge dominerade den svenska popsommaren – den branschledande läger­elden som alla samlades runt under några intensiva dagar existerar över ­huvud taget inte längre. Det är bara ett nostalgiskt minne.

Det enda som de senaste årens upplagor har haft gemensamt med festivalens största och bästa år på 90- och 2000-talet är själva namnet. I övrigt har de intressantaste och mest framgångsrika artistprogrammen samt festivalkoncepten flyttat nån annanstans. Till Way Out West i Göteborg, till exempel. Eller Peace & Love i Borlänge.

Och inget faller hårdare och snabbare än en marknadsledande kung. Pop- och festivalbranschen är obarmhärtig. Ettan och de senaste utmanarna får ofta all uppmärksamhet. Medan gamla och klassiska namn lätt hamnar i radioskugga så fort stjärnstatusen börjar blekna.

Och Hultsfred har haft svårt att hävda sig i den hårda konkurrensen mot slutet av 2000-talets första årtionde.

Det kan vara så enkelt att folk som tidigare har besökt festivalen årligen har ledsnat och vill ha nåt nytt. Eller så har den riktigt trogna publiken från back in the days helt enkelt vuxit upp. Och samtidigt lyckas Hultsfred förmodligen inte locka lika många ungdomar längre.

Den unga poppubliken har inte bara fler alternativ att välja mellan i dag. För många av dem är det inte heller säkert att campingen och området runt sjön Hulingen betyder ett smack. Åtminstone inte jämfört med de festivaler som arrangeras i en stad närmare dem.

Hultsfred lockar fortfarande över 20 000 besökare. Kan vara värt att komma ihåg. Det är inte kattskit.

Så visst borde det finnas potential för en fortsättning. Visst behöver inte Rockpartys varsel vara ett dråpslag. Visst kan festivalen återkomma nästa år, framför allt i en nedbantad och mindre version.

Men det kommer aldrig att bli som förr.

Följ ämnen i artikeln