Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

ROCKBJÖRNEN PRESENTERAS AV

”Vi hade inte klarat det för två år sedan”

Publicerad 2013-06-08

Sweden Rock har krävt större resurser än någonsin

Sweden Rock går med vinst igen – igen.

Men årets upplaga har krävt större resurser än någonsin.

– Det har varit en utmaning för oss i genomförandet. För två år sedan hade vi inte klarat det, säger festivalens vd Mats Natvig.

Mats Natvig är vd för Sweden Rock.

2011 gjorde Sweden Rock 25 miljoner kronor i nettovinst.

2012 följde upp med ännu en pengasuccé – och i år kommer inte att bli något undantag.

– Vi är helt säkra på att vi går med vinst. Men det går inte att resonera kring resultat, men det är nog i parameter med hur det har sett ut tidigare, säger festivalens vd Mats Natvig.

Mer arbetskraft

Ändå har årets upplaga, med akter som Kiss, Rush och Europe som headline, krävt mer av festivalen. Sweden Rock har tvingats ta till större resurser – både tekniskt och personalmässigt.

– Den praktiska konsekvensen kring de stora banden innebär att det gått åt mer arbetskraft, fler timmar och större tekniska resurser. Det har varit en utmaning för oss i genomförandet. Jag tror inte vi hade klarat det för två år sedan faktiskt, säger Mats Natvig.

Budgeten för nästa år kommer att sättas relativt snart – utan några större förändringar.

– Vi kommer att fortsätta arbeta på det sättet som vi gjort. Vi känner oss trygga med vårt koncept. Vi har en ekonomi och en kostnadskontroll som gör att vi vågar satsa vidare, säger Mats Natvig.

Måste tillgodose behov

Vilka förändringar som kan komma att göras vill inte Mats Natvig spekulera i. Men Sweden rock måste fortsätta leverera för att hålla festivalen flytande. Så sent som förra veckan gick Peace & Love i konkurs – året innan var de Sveriges största festival. Siestafestivalen la också ner tidigare i våras och Hultsfred har redan gått ut med att de går back på att återuppleva festivalen i Sigtuna.

– Vi måste hela tiden bli bättre för att fungera framåt. Många av våra besökare återvänder och konkurrensen är hård, säger Mats Natvig.

– Klarar vi inte av att tillgodose det behovet som finns och leva upp till förväntningarna de har kommer besökarna att gå någon annanstans. Men vi känner oss trygga.

Följ ämnen i artikeln