Borlänge belägrat
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-27
25 000 festivalbesökare intar staden
Här ockuperas Borlänge. Under fyra dagar kommer 25 000 ”Peace & Love”-besökare till staden.
– Det har väl aldrig varit så här många människor i den här staden ... någonsin, säger presschefen Ronny Mattsson.
ALKOHOLEN
Även Systembolaget anpassar sig för festivalbesökarna. På grund av spelningarna stänger bolaget en timma tidigare, men det påverkar knappast försäljningen.
– Den här veckan säljer vi dubbelt så mycket som vi gör en vanlig sommarvecka. De flesta dricker öl, säger Systembolagschefen Karin Lindgren.
BESÖKARE
Av de 25?000 biljetterna som är sålda så är 22?000 festivalpass som gäller för alla dagar.
Sedan har även 3?000 dagspass sålts.
Festivalpassen kostade 1?195 kronor, och dagspassen 695 kronor.
SHOPPING
En enkät bland festivalbesökarna förra året visade att besökarna, vid sidan om festivalpassen, spenderade i snitt 750 kronor i Borlänges affärer. I år skulle det bli 18?750?000 kronor.
– De stora vinnarna är småföretagarna, säger Borlänges näringslivschef Tiina Ohlsson.
CAMPINGEN
Den lilla bilden visar festivalcampingen innan Peace & Love drog igång. Antalet tält har som synes ökat markant.
Totalt kommer 15 000 personer att bo på campingen.
– Vi hade färre platser egentligen, men trycket var mycket större än någon någonsin kunde förvänta sig, säger presschefen Ronny Matsson.
BOENDE
Pr-chef Ronny Mattsson: ”Jag skulle vilja säga att det är fullständigt omöjligt att hitta ett hotellrum här just nu. Det är proppfullt, och folk bokade rummen redan i januari.”
FÖRLORARNA
Inte alla får klirr i kassan. ”Klädbutiker för äldre och heminredningsaffärer påverkas inte alls av festivalen,” säger näringslivschef Tiina Ohlsson.