Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

En oväntat kreativ kraftansträngning

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-14

”Chaos and creation in the backyard” är Paul McCartneys mest angelägna album på väldigt många år

PAUL McCARTNEY

”Chaos and creation in the backyard” (pop)

Det är lätt att glömma bort men Paul McCartney är killen som tuggat grönsaker på skivor med både Beach Boys och Super Furry Animals.

Och trots att den allmäna bilden av Beatles fortfarande är att John Lennon var den coole och McCartney den som skrev ”Yesterday” och alla de ”mesiga” låtarna var det i själva verket ofta ”Macca” som hängde på klubbar och konstgallerier och snappade upp de nyaste influenserna ur 60-talets hippaste kultur.

Han får förstås skylla sig själv, det har onekligen blivit en del silly love songs och gulliga duetter med tecknade grodor genom åren.

Hur som helst verkar han nu ha ambitionen att, 63 år gammal, åter släppa fram sin nyfiket experimentella och mer introspektivt lågmälda sida.

McCartney spelar det mesta själv här, precis som på sina första soloskivor. Producent är Nigel Godrich, som tidigare styrt upp skivor med notoriska regelbrytare som Radiohead, Pavement och Beck.

Det är för den skull ingen apart musik som hörs på ”Chaos and creation in the backyard”. Här finns de facto en del väldigt klassiskt skurna poplåtar som den ”Blackbird”-besläktade ”Jenny Wren” och den småstruttiga ”English tea”, vilken kanske låter lite för mycket som den heter.

Men skivan är ändå en kreativ kraftansträngning av ett slag som man inte riktigt vågade vänta sig av McCartney. Denne ofattbart framgångsrike artist vill något fortfarande, det har uppenbarligen inte slutat vara viktigt att skriva låtar.

Det hörs redan i första låten ”Fine line”, där McCartney snor tillbaka de Beatles-influenser som New Radicals bakade ihop till hiten ”You get what you give” för några år sedan, samtidigt som han formulerar sig eftertänksamt om vägval i livet.

Eller i de småskeva pianoballaderna ”How kind of you” och ”At the mercy”. Och inte minst den mäktiga ”No more rain”, där en man som på senare år sett både sin hustru Linda och sin barndomsvän George Harrison lämna jordelivet torkar tårar och konstaterar att ”you’ve got to learn to laugh”.

Han gör det med den där rösten som länge lät så obegripligt ung men nu sakta börjar komma ifatt sin sångare, vilket bara ger låtarna än större värdighet.

”Chaos and creation in the backyard” är Paul McCartneys mest angelägna album på väldigt många år.

Håkan Steen

Följ ämnen i artikeln