Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Kris i festival-Sverige

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-06

Dyrare att arrangera musikfesterna – då får publiken hosta upp pengarna

Under ett år har dollarn ökat dramatiskt i värde – och det påverkar även festivalerna.

Finanskrisen tågar in i den svenska festivalsommaren.

Den skenande dollarkursen leder till höjda biljettpriser och svåra tider för arrangörerna.

– Vi vill inte att det ska drabba publiken men vi tvingades ändå höja, säger Joel Borg på bokningsbolaget Luger.

Den globala finanskrisen har klivit in på de svenska festivalscenerna. Det leder till högre priser, nedskärningar i bemanningen och att utländska artister ersätts med svenska.

Orsaken är att dollarkursen stigit med nästan 40 procent sedan slutet av förra sommaren och arrangörernas kostnader för internationella akter har skjutit i höjden.

– Precis som alla andra som importerar i dollar så påverkar det oss. Vi la många av våra bud i september när kursen var lägre. Så när dollarn var uppe på nio kronor blev man orolig. Vi har fått ändra budgeten efter hand, säger Per Alexandersson, general på Hultsfredsfestivalen.

Känner av oron

Han är inte ensam. Arrangörerna bakom Sveriges sex största festivaler har alla känt av den finansiella oron på världsmarknaden och tvingats att ändra i sina budgetar.

– Vi har följt utvecklingen noga. Skulle man ha öppnat budgetkalkylen nu hade man fått en chock, säger Joel Borg, ansvarig för stadsfestivalen Way out west.

Fler höjer priserna

De skenande kostnaderna spiller i vissa fall direkt över på besökarna.

– Vi har höjt biljettpriset som en direkt följ av det. Vi vill inte att det ska drabba publiken, men vi tvingades ändå höja med 50 kronor, säger Joel Borg.

Way out west är inte ensamma om att höja priserna. Både Sweden rock, Peace & Love och Hultsfred gör samma sak. Men där vill festivalledningarna inte koppla det till den stegrande dollarkursen.

På Arvikafestivalen och Storsjöyran är prissättningen densamma som förra året. I stället stramar arrangörerna åt budgeten.

– Vi drar ner på vissa kostnader – såsom personal och projektanställda. Men finessen är att det inte ska synas för besökaren, säger Lars Sillrén, vd för Storsjöyran.

För att minska osäkerheten kring hur stora utgifterna blir satsar han även i högre grad på svenska artister i år.

Bra försäljning

De flesta av de festivalarrangörer som Nöjesbladet har varit i kontakt med vittnar om att biljettförsäljningen trots de hårda tiderna går bra.

– Vi var rätt oroliga inför att vi skulle släppa biljetterna. Det kostar så klart en del att åka på festival. Men biljettföresäljningen går bättre än förra året som var vårt rekordår, säger Martin Forssman, pressansvarig på Sweden rock festival.