Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Nu får vi betala för gammal skåpmat

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-11

Kostnaden mellan då och nu ökar.

I alla fall när det gäller pop.

Klassiska inspelningar med gamla artister packas om till lyxboxar för tusentals kronor.

Och senaste nytt är i princip gratis.

Ungefär så ser det ut.

Att ta betalt för nya artister som slog igenom sent i går morse är sällan lönsamt numer.

Däremot verkar det inte finnas några gränser för hur mycket pengar en box med classic rock från vinyl- och cd-generations golden years får och kan kosta.

De stora skivbolagen försöker sen en tid att kompensera den vikande cd-försäljningen genom att designa specialprodukter som riktar sig till hypernördiga fans med god privatekonomi.

Det handlar om ett nytt format – extremt påkostade superboxar med extra allt som får den gamla tidens cd-boxar att bli lika tunna som mejeriets lightprodukter.

Neil Youngs ”Archives vol. 1” kom för ett tag sen. Den mest avancerade versionen kostade runt 2?200 kronor och innehöll bland annat 10 bluray-skivor, en klippbok som vägde mer än en tjock katt, anteckningsblock med mera. Men det är bara början.

Till hösten släpper Pixies en box som verkar leva upp till sitt biffiga namn: ”Minotaur”. Boxen innehåller bandets fem studioalbum på vinyl, cd, dvd och bluray, en konsertdvd, två planscher och en 54 sidor stor bok. Att ”Minotaur” inte ens presenterar några outgivna låtar sänker kanske värdet för alla som redan har allt, men inte prislappen. Fansen kommer att få betala drygt 3??500 kronor.

Men det är ingenting jämfört med The Allman Brothers bestialiska ”Beacon box” – 45 skivor med allt från gruppens konsertserie på Beacon theatre i New York, 2009. Eller den kommande och kompletta samlingen med Miles Davis inspelningar på Columbia Records. Den ska bestå av 77 skivor och fraktas lämpligtvis hem med lyftkran.

Mike D från Beastie Boys analyserade nyligen situationen i magasinet Rolling Stone. Beastie Boys släppte en lyxig version av albumet ”Check your head” i våras och de vill gärna packa om fler skivor på samma sätt. Mike D säger sig vilja skapa popmusikens svar på vardagsrummets coffe table.

Rock och pop och old school-hiphop är ingen ungdomsrevolt längre.