Inget här slår Norges gula vargar
Publicerad 2022-02-24
Den här då:
Klara Hammarström är den fjärde veckans stora favorit.
I politiken pratas det ofta om Hjärtlandet.
En direkt översättning av det amerikanska uttrycket ”heartland” som syftar på den svenska landsbygden. Själv undrar jag om inte en annan term passar Sverige bättre:
Hästlandet.
När publiken får rösta fram sin favorit till Jerringpriset brukar det, förlåt, gå kusligt bra för just hästfolket.
I år var inget undantag. Efter OS-guldet i Tokyo belönades hopplandslaget, Peder Fredricson, Malin Baryard Johnsson och Henrik Von Eckermann, med bland annat Jerringpriset under Idrottsgalan.
Ett fyrfaldigt ptroo!
Det tyder på att hästvännerna är en dold maktfaktor inom sport och underhållning, vilket i förlängningen kan påverka utgången i Melodifestivalen.
Det kan ju inte skada att Klara Hammarström kommer från en stor ryttarfamilj. Men till skillnad från sin lillebror Ingmar satsar hon på att sjunga i stället för ”klippety-klappety-klopp”.
Hennes bidrag på lördag heter ”Run to the hills”. Det kanske låter så på papperet, men det handlar inte någon form av galoppmetal med Iron Maiden från 1982. Låten är en glossy blandning av edm, pop och ett crossfit-pass.
Om Hammarströms sång håller, och om hon har ett bra nummer, blir ”Run to the hills” sannolikt hennes bästa bidrag i tävlingen hittills.
Resten av startfältet är en jättegrogg av lite allt möjligt.
Hur ska man exempelvis bedöma chanserna för Tenori? Som namnet antyder är operapop tillbaka på menyn. Kalla det gärna för en biff Rydberg av musikaler och elände. Att blanda opera och pop kan vara den sämsta idén sedan tangakalsonger men det inte hindrar inte tenorerna Alexander Grove och Kalle Leander att plocka fram sin inre Bianca Castafiore i tre minuter.
En sak är dock säker: i Tenoris nummer får kören i kulissen, tävlingens utarbetade grovstädare, äntligen vila. De där två rösterna behöver ingen hjälp.
Lägg till Lillasysters schlagerpimpade hårdrock, Medinas något oväntade mix av hiphop och mustiga öststatskörer och Angelinos fina poppsalm ”The end”. Någonstans ska även Anna Bergendahls vuxna countrypop få plats.
Jösses.
Och allt detta för att bli slagna av Anders Bagge och Cornelia Jakobs i finalen?
För övrigt utsåg Norge sitt ESC-bidrag i helgen. Det blev Subwoolfer med låten ”Give that wolf a banana”. I numret TikTok-dansar ett par gula vargar i kostym runt och sjunger ”yum yum yum”.
Sverige och Norge väljer inte direkt samma spår till Turin .
Och det känns som att Norge vinner över oss.