Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

SVT tvingades panikändra Zaras mellanakt i natt

SVT stoppar Zara Larssons reklamkupp i Melodifestivalen – tvingades paniksy tolv nya dräkter inför scenshowen

Publicerad 2017-03-11

SOLNA. Zara Larsson tog med sina H&M-kläder till Melodifestivalen.

Men SVT satte stopp för världstjärnans tänkta reklamkupp – 12 nya dräkter fick sys upp i panik.

– De kommer ha andra kläder i direktsändning, hälsar Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.

Zara Larsson är det stora affischnamnet inför Melodifestivalens final från Friends arena.

Och sångerskan försökte göra en fräck reklamkupp.

Under fredagskvällens genrep framträdde hennes tolv dansare i svarta shorts och toppar med låttiteln ”Lush life” i rosa. Men kläderna är också en del av Zara Larssons H&M-kollektion som släpps i maj.

Syr om i panik

SVT-produktionen slog bakut redan under fredagens dagtidsrepetition när de insåg var kläderna kom ifrån. Det blev ett blankt nej.

– Det var inte ens en diskussion, det var nej direkt, säger en källa med god insyn i Melodifestivalens kulisser.

Melodifestivalens egna stylister kopplades in och i panik började man sy upp 12 nya dräkter.

Arbetet fortsatte, enligt Nöjesbladets uppgiftslämnare, fortfarande sent igår natt och eftersom inga kläder var klara fick Zara Larssons dansare ändå repetera i H&M-kläderna inför en halvfylld arena på fredagskvällen.

Fortfarande inte klara

H&M-loggorna hade täckts över, men det räckte inte för SVT.

– De kommer ha andra kläder i direktsändning, hälsar Melodifestivalens projektledare Anette Helenius i ett sms till Nöjesbladet.

Under lördagens genrep har dansarnas kläder fortfarande inte hunnit bli mer än halvklara.

På vissa av dansarnas outfits har ”Lush life”-texten täckts över med rosa tyg, på andra har texten delvis försökt målas över, så att Zaras låttitel inte skulle synas lika tydligt.

På grund av SVT:s strikta sändningstillstånd, som inte tillåter reklam, måste Zara Larssons team och Melodifestivalens produktion nu arbeta intensivt för att få till alla dansares kläder inför tv-sändningen i kväll.