Nytt apphaveri i Melodifestivalen – påstår att användare inte är i Sverige
Felmeddelande i appen för flera användare
Publicerad 2022-02-12
Melloappen strular – igen.
Flera användare får upp ett felmeddelande om att de inte befinner sig i Sverige när de försöker hjärtrösta.
”För att kunna hjärtrösta måste du befinna dig i Sverige”, står det.
Appen tror att flera användare befinner sig i Frankrike i stället för i Sverige, vilket gör att personerna inte kan rösta.
”Bonsoir France. May we have your votes please?! För att kunna hjärtrösta måste du befinna dig i Sverige. Voting is only available for users located in Sweden”, står det i appen.
Problemet dyker upp trots att personerna har mobiler köpta i Sverige, med svenska abonnemang och befinner sig i Sverige.
För två av Aftonbladets medarbetare fungerar det inte att rösta förrän de avinstallerat appen helt och installerat om den i sina mobiler.
En Aftonbladetläsare fick svar från SVT:s supportmejl där hon fick tipset att byta uppkoppling, från wifi till surf eller tvärtom. Då fungerade appen som den skulle.
”Det är uppkopplingen som ställer till det”, står det i mejlet från SVT.
Anette Brattström, projektledare för Melodifestivalen, säger att de inte har lyckats lokalisera felet.
– Felmeddelandet är skrivet som en Eurovision song contest-referens, så det heter ”bonsoir”, men det har inget att göra med Frankrike. Vi undersöker fortfarande vad felet var, det visar inte att det var något fel i appen. Sannolikt är det något hos operatörerna eller privacy-inställningarna i telefonen som spökar, men vi vet inte säkert. Men det vi kan se är att det har varit lika många röstande som motsvarande deltävling förra året.