Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Så många miljoner kostar varje avsnitt av Melodifestivalen

SVT avslöjar – men duckar frågor om programmets intäkter

Uppdaterad 2019-02-13 | Publicerad 2019-02-12

SVT vägrar svara på hur mycket pengar Melodifestivalen drar in.

Men i en intervju med Sveriges Radios program ”Medierna” berättar nu SVT:s vd Hanna Stjärne hur många miljoner varje program kostar.

SVT har länge duckat frågor om Melodifestivalens intäkter, trots kritik från Granskningsnämnden för radio och tv.

I kanalens sändningstillstånd finns ett redovisningskrav som gäller kommersiella samarbeten, men trots detta har SVT:s ledning vägrat att berätta hur mycket pengar programmet drar in genom sponsring från olika bolag.

I helgen intervjuades SVT:s vd Hanna Stjärne i Sveriges Radios program ”Medierna”, som har granskat kanalens öppenhet kring underhållningsprogrammet.

Men Hanna Stjärne vill fortfarande inte uttala sig om programmets intäkter med hänvisning till att kanalen vill vara ”en god affärspartner”.

– SVT jobbar ju med själva programmet, men vi är inte experter på att sälja biljetter eller göra själva evenemanget, och där anlitar vi olika typer av samarbetspartners. Med dem har vi affärsavtal och följer affärsetik och därmed ingår också affärssekretess, säger hon i programmet.

”Finns avvägningar”

Hanna Stjärne håller inte med om att SVT ska ha duckat kraven från Granskningsnämnden utan menar att de har utvecklat redovisningen under de senaste åren.

– Vi har en pågående diskussion med Granskningsnämnden för att se hur man kan väga transparens och affärsetik.

När Mediernas programledare Johan Cedersjö ifrågasätter detta med hänvisning till Granskningsnämndens anslagsvillkor upprepar Hanna Stjärne sitt svar:

– Där finns avvägningar mellan affärsetik och transparens, precis det som står i propositionen som ligger till grund för sändningstillståndet och som är det som Granskningsnämnden tillämpar. Vi försöker på ett schysst sätt hantera det här dilemmat.

Vd Hanna Stjärne.

Två miljoner per program

Det vd:n däremot är villig att uttala sig om är Melodifestivalens programbudget.

– Redan min företrädare Eva Hamilton sa för många år sedan att priset låg på runt 2 miljoner per program. I dag har det stigit något, vår programbudget ligger på ungefär 2,5 miljoner per timme.

Melodifestivalens sändningstid uppgår till runt tio timmar vilket gör att totaltkostnaden landar på mellan 25 och 30 miljoner kronor.