Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

SVT:s dröm till Mello: ”Young royals”-Omar

Uppgifter: Skivbolaget vill också ha med honom – ”Borde vara klar”

Uppdaterad 2021-11-25 | Publicerad 2021-11-19

Omar Rudberg.

Förra året ratades han av Melodifestivalen.

Men med supersuccén ”Young royals” och en explosion av följare i sociala medier har Omar Rudberg blivit SVT:s drömnamn till årets tävling.

– Han borde vara klar. Om han inte tackat nej, säger en uppgiftslämnare.

Förra hösten hade flera låtar skickats in till Melodifestivalen med Omar Rudberg, 23, som tilltänkt artist. Men samtliga ratades av såväl SVT:s jury som Melodifestivalens redaktion, till förmån för 28 andra akter som fick tävla i årets uttagning.

Men sen kom supersuccén ”Young royals” på Netflix och gjorde Omar Rudberg och skådespelarkollegan Edvin Ryding, 18, till stjärnor med fans i hela Europa och stora delar av världen. Båda de unga skådespelarna fick snabbt över miljonen följare i sina sociala medier och Rudberg blev plötsligt hett villebråd för SVT och Melodifestivalens redaktion inför nästa års tävling.

Omar Rudberg och Edvin Ryding i ”Young Royals”.

Blev utslagen i deltävlingen

Före ”Young royals” kunde Omar Rudberg räkna sina hits med gruppen FO&O och gruppens finalplats i Melodifestivalen 2017 till sina största framgångar. Som soloartist hade det gått trögare, låten ”Om om och om igen” nådde visserligen 9 miljoner streams på Spotify, men blev direkt utslagen i sin deltävling när den tävlade i Mello 2019.

Men genomslaget i Netflix-serien satte honom plötsligt högt upp på SVT:s lista över artister som de vill ha med i nästa års Melodifestival. Europeiska ”Young royals”-fans, som hoppas få se Omar Rudberg i Eurovision song contest har också fört en kampanj i sociala medier för att få honom med i den svenska uttagningen.

Omar Rudberg har sedan sin tid i pojkbandet FO&O varit knuten till skivbolaget Ten Music som också haft stora framgångar i Melodifestivalen med artister som Benjamin Ingrosso, Felix Sandman och Bishara. Enligt uppgifter till Aftonbladet har även skivbolaget jobbat aktivt för att få med honom i tävlingen.

– Det har absolut letats låtar och när både SVT och skivbolaget är så positiva och vill att en artist ska vara med så brukar man också lyckas hitta rätt låt till slut, säger en uppgiftslämnare.

Netflix kan bli ett hinder

En annan källa säger:

– Han borde vara klar för tävlingen. Om han inte tackat nej själv och dragit sig ur.

Det som möjligen kan vara ett hinder är Omar Rudbergs avtal med Netflix om den kommande, andra säsongen, av ”Young royals”:

– Den ska spelas in efter årsskiftet. Det finns risk att delar av inspelningen kan krocka med Mello och då blir det svårt för skivbolaget att argumentera för att han ska vara med i ett tv-program som når kanske tre miljoner tv-tittare, jämfört med en tv-serie med fans över hela världen. Även om Melodifestivalen definitivt skulle sätta ny fart på hans musikkarriär igen, säger en källa.