Tusses vinstchans är extremt liten
ROTTERDAM. En liten lättnad.
Att Tusse och Sverige gick till final var ingen skräll.
Men ”Voices” kommer knappast att vara en av favoriterna på lördag.
Sverige kan fortsätta att ligga lågt.
Finalplatsen var rätt väntad, men bilden av hur det går i finalen klarnade inte.
Den spåkulan är fortfarande en rätt dimmig krogkväll.
Tusse gjorde ett starkare framträdande i genrepet inför semifinalen, det som jurygrupperna tittar på och bedömer. Efter det kändes allting rätt lugnt.
Sverige har nu inte missat finalen på elva år. Det är i sig en bedrift
I direktsändning är han fortfarande inte lika övertygande som i Melodifestivalen och numret passar inte scenen i Rotterdam lika bra.
Jag tror att förväntningarna på honom därför kommer och ska vara beskedliga på lördag.
Sverige har nu inte missat finalen på elva år. Det är i sig en bedrift. Men det kommer snackas om andra länder och bidrag om fyra dagar, som Ukraina, Ryssland och Malta. Sedan ansluter även favorittippade låtar från Frankrike och Italien.
Sverige kan för en gångs skull slå ur underläge och hoppas på att ”Voices” i år kan vara bidraget som experter och fans och polls och spelbolag antingen missade eller underskattade.
Utöver musiken är tävlingen i år en sorts testraket
Och hellre det än några maxade överdrifter.
Utöver musiken är tävlingen i år en sorts testraket.
Går det att ordna stora evenemang där publik och press från massor av olika länder samlas på ett och samma ställe under en pandemi utan att orsaka en explosiv smittspridning? Många lär studera resultatet efter ESC-veckorna i Rotterdam noga nu när världen sakta börjar öppna upp igen.
Återstår att se hur det går, men en sak är säker:
Rotterdam är inte Stockholm. Här bär 99 procent munskydd, i alla fall inomhus på offentliga platser. Ländernas delegationer får bara lämna hotellen för att motionera eller under guidade turer. Alla i bubblan testas var 48 timme.
Festen lever, men på konstgjord andning
Äta ute? Glöm det. De flesta av restaurangerna har endast take away, annars får folk sitta på uteserveringar som stänger klockan 18.
ESC ramas utspelar sig på stränga villkor och tv-programmets inramning blir därefter. Festen lever, men på konstgjord andning.
Därför hade det varit lämpligt om själva sändningen blivit sprudlande tv som fångade det unika året. Förslagsvis genom att vara roligt och underhållande, enligt den standard som Sverige satte i Malmö 2013 och i Stockholm 2016.
Men glöm det.
I takt med att resten av Europa blir alltmer intolerant och främlingsfientligt växer tävlingen i symbolisk betydelse. Här är andan fortfarande inkluderande och tolerant mot framför allt sexuella minoriteter. Att vara ”woke” är inget skällsord. Det är själva förutsättningen till att ESC existerar. Kalla det gärna för showens grundlag.
Stel och omodern DDR-tv
För många är det fortfarande ett hem med en frihet som de bara kan drömma om där de bor.
Vilket man under första semifinalen paradoxalt nog firade genom att göra stel och omodern DDR-tv. Humorn var exempelvis bortskuren med kirurgisk precision. Det verkar vara ett medvetet val eftersom årets arrangörer inte tycker att skämt fungerar.
Ja, ni läste rätt.
Vilket kan förklara varför tv-publiken exempelvis fick se hur Johnny Logan satt och tittade på sig själv i ett neonhus utan väggar.
Om det är tävlingens framtid måste någon snällt tacka för sig och avgå igen.
Larssons läckraste
Det är svårt att inte gilla Ukrainas häxblandning av folksång och flöjtrave och frösäckar och spökträd. Låten går inte att nynna på om man ens försöker i tusen år, men bidraget är själva definitionen av ESC.
Larssons varning
Om Cyperns Lady Gaga-cover vinner kan vi lika gärna börja skicka hits som redan har släppts av Ariana Grande, Beyoncé, Lana Del Rey och Coldplay. Vad som helst. Det är verkligen skit samma.
Vill du ha ett supererbjudande för över en timmes snack om allt du behöver veta inför finalen? Klicka här för att ta del av det eller starta spelaren nedan och lyssna direkt!