Epa-drottningen: En utbytbar statist
Tobbe Ek: Fröken Snusk är som en Dolly Style i skidmask – och männen fortsätter att håva in alla pengar
Nu luktar det fusk om Fröken Snusk igen.
Om det stämmer att Rasmus Gozzi skrivit Mello-hitten istället för den kaxiga tjejen bakom masken så fortsätter hon att vara en utbytbar statist.
Då är Epa-drottningen inget annat än Dolly Style i rosa mask.
Efter anklagelser om köpta streams är det dags igen.
Och det handlar inte om den 23-åriga unga kvinnan bakom masken. Hon verkar vara en rätt cool tjej, med attityd, som inte låter någon sätta sig på henne.
Efter några kämpiga år, med ofullständiga gymnasiebetyg och tillfälliga jobb inom serviceyrken landade hon drömjobbet: Att med rosa mask sjunga och underhålla publik runt om i Sverige.
Med förvånande snabbhet erövrade hon tronen som Sveriges epadunk-drottning, med sexosande texter, inte sällan sexisitiska, och ibland med homofoba inslag, men samtidigt med bilden av en ung kvinna som tar för sig, själv bestämmer vad hon vill, och lindar sina manliga beundrare runt fingret.
Men sanningen har hela tiden varit en annan.
Det är inte den unga kvinnan som fortfarande bor hemma hos mamma som äger rättigheterna till ”Fröken Snusk”.
Det är inte heller hon som tjänar pengarna på låtarna, snuset, vinet och prylarna med Fröken Snusks logga på.
Det har hela tiden varit musikproducenten Rasmus Gozzi, 30, och hans låtskrivarpartner, den förra ”Idol”-deltagaren André Zuniga, 29.
Ville placera henne långt från en kontroversiell musikproducent
Fröken Snusk har snarare varit som en av medlemmarna i Dolly Style, en anställd skådespelare som spelat en roll.
Eller kanske till och med en statist, som när som helst skulle kunna bytas ut, om ägaren till varumärket hellre skulle vilja ha någon yngre, billigare, bättre på att dansa, eller bara lättare att ha att göra med.
Därför var det spännande när Fröken Snusk ställde upp i Melodifestivalen utan Gozzi i kulissen. Istället stod hon själv som låtskrivare tillsammans med Sara Ryan, 40, också känd under artistnamnet Saraha.
Redan på presskonferensen där Mello-artisterna presenterades i december sa ansvariga på hennes nya skivbolag att Gozzi inte hade något med detta att göra. Att Mello var något som tjejen bakom masken gjorde på egen hand.
Dessutom anlitades Jessica W Sandberg, 46, för att sköta hennes marknadsföring. Ett drivet pr-proffs med feministisk profil som ytterligare kunde stärka känslan av den unga kaxiga epadunk-drottningen som på egna ben var redo att erövra hela svenska folkets gillande. Placera henne långt bort från en kontroversiell musikproducent.
Skapad av män, för att tillfredställa män, och tjäna pengar åt män
Då börjar det lukta riktigt illa när det nu verkar som att Gozzi och Zuniga ändå kanske har skrivit Mello-låten ”Unga & fria”. Att det återigen är två män som håvar in pengarna på hitten som gick direkt in på Spotifys förstaplats.
Visst kan team Snusks förklaring om en ”felregistrering” stämma. Men det känns väldigt mycket som en efterhandskonstruktion.
Och då fortsätter tyvärr den kaxiga unga kvinnan bakom sin rosa skidmask att vara en utbytbar statist. En produkt. Skapad av män, för att tillfredställa män, och tjäna pengar åt män.