Hemliga budskapet i mellanakten: ”Är ganska sorgligt”
Publicerad 2018-03-10
SOLNA. Segerlåten blev en politisk manifestation mot flyktingkrisen.
Nu berättar Caroline af Ugglas om dolda budskapet bakom sin version av ”I can’t go on”.
– Jag tycker att det är ganska sorgligt, säger hon.
Hon fick prestigejobbet att sjunga förra årets vinnarlåt för att hon sjunger ”skört och trasigt”.
För när Caroline af Ugglas gör Robin Bengtssons ”I can’t go on” ska hon vara hans motsats.
– Jag har alltid gillat hennes röst, den har ett teatrala tilltal. Robin var så sexig och cool på sitt rullband, den ultimata poplooken liksom. Carro har en trasighet och sprickor, säger Melodifestivalens regissör Sunil Munshi.
”Väldigt politiskt”
För henne själv var det avgörande att hon skulle göra numret med kören Gränslösa röster, bestående av asylsökande och nyanlända,
– Jag känner att vi är i ett väldigt politiskt läge. Det är mitt syfte, vi gör det här tillsammans och det känns viktigt. Jag ser väldigt mycket kärlek i låten och numret.
I scenshowen sänks en dansare ner från taket, möter körens uppsträckta händer och svävar sedan upp mot taket igen.
”En liten djävul”
– Ängeln, hon försvinner. Kanske dör hon. Jag tycker att det är ganska sorgligt. Känslan: ”I can’t go on”, men jo, det kan du visst det! ”Can I take you home”, det kan man tolka som ”ska vi gå hem och knulla”. Men det gör inte jag, utan ”Välkommen hem! Till Sverige. Att vi tar emot varandra, kärleken i det”.
Hon vill smocka till mys-Sverige i glittermyset.
– Jag är ju lite sån. Jag vill ha något som gnager, inte bara dans och ”glöm all skit”. Jag vill att det ska vara politiskt och att det ska blöda när vi diskuterar saker. Så är det alltid i min konst, nån liten djävul som sitter i ett hörn och säger: men titta här då.